ویژگی یک قالب‌بندی خوب

اولین ویژگی اساسی که هر نوع قالب‌بندی بایستی داشته باشد، استحکام است. قالب‌بندی ساختمان باید در برابر فشارهایی که به آن وارد می‌شود، مقاومت کافی را داشته باشد. قالب‌ها باید به گونه‌ای به هم متصل شوند که در هنگام بتن‌ریزی اجازه نشت دوغاب سیمان را ندهند. همچنین قالب‌بندی باید به گونه‌ای انجام شود تا در مرحله پایانی، یعنی جدا کردن قالب، آسیب زیادی به بتن وارد نشود و شکل آن را از حالت دلخواه خارج نسازد. ارزان و در دسترس بودن مواد قالب بسیار مهم است تا بتوان برای دفعات بعد نیز از آن استفاده کرد. تنظیم دقیق قالب نیز بر کیفیت کار تاثیر زیادی می‌گذارد و بایستی دقیقا در محل مورد نظر تنظیم شود. قالب‌ها بایستی در حد امکان از وزن پایینی برخوردار باشند تا کار با آن راحتتر و سریعتر انجام شود. برای پشتیبانی از قالب در برابر فشار حاصل از بتن باید آن را بر روی یک پایه محکم قرار داد و از دیگر عوامل پشتیبانی نیز استفاده کرد تا قالب از تنظیم خارج نشود.

انواع قالب‌بندی بر اساس جنس ماده قالب

قالب‌بندی ساختمان را میتوان بر اساس جنس قالب به انواع مختلف شامل قالب‌بندی چوبی، آجری، فلزی، پلای‌وود و پلاستیکی تقسیم کرد. که در بخش های مختلفی برای قالب بندی فونداسیون، ستون، سقف، پله های بتنی و… بکار گرفت در میان همه این قالب ها قالب فلزی بتن جزو بهترین نوع قالب ها می باشد که دارای دوام و پایداری بهتری است و  در روند کار به خوبی میتواند موجب ایجاد سطوح مقاوم بشود. در ادامه به مزایای هر کدام اشاره می‌کنیم.

قالب چوبی

اولین قالب بتن که در صنعت ساختمان‌سازی از آن استفاده شده است، قالب چوبی می‌باشد و قدیمی‌ترین نوع قالب به شمار می‌رود. این نوع قالب در محل مونتاژ می‌شود و از انعطاف خوبی برخوردار است. مزایای قالب چوبی به شرح زیر می‌باشد.

این نوع قالب در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد که لازم است از آن مطلع باشید.

* جک سقفی

قالب آجری

قالب آجری نوعی دیگر از انواع قالب می‌باشد که به دلیل هزینه پایین و در دسترس بودن مورد استفاده قرار می‌گیرد. نصب آسان و ساده، هزینه کم و در دسترس بودن، بارزترین مزایای آن به شمار می‌رود. در کنار این مزایا، معایب این نوع قالب در قالب‌بندی ساختمان شامل استحکام پایین، آسیب‌پذیر بودن در برابر آب و رطوبت و خارج شدن از تراز بتن می‌شود.* وزن قالب فلزی

قالب فلزی

این قالب در دو نوع فولادی و آلومینیومی تولید می‌شود. این نوع قالب برای قالب‌بندی مقاطع مختلف ساختمان مانند قالب‌بندی سقف، دیوار، ستون و … بسیار مناسب است. مزایای قالب فلزی شامل استحکام و مقاومت بالا، ضد آب و رطوبت، عمر بالا، باز و بسته کردن آسان و … می‌شود. معایب قالب فلزی نیز شامل، هزینه بالا و سنگین بودن نسبت به انواع دیگر قالب می‌شود. * تجهیزات قالب بتن

قالب پلای ‌وود

این قالب جزء پرکاربردترین انواع قالب به حساب می‌آید و مزایای آن شامل استحکام بالا، انعطاف‌پذیری بسیار بالا، ضد آب و رطوبت، سبک بودن و وزن پایین، نصب و جدا کردن آسان و قابلیت ۲۵ بار استفاده مجدد از آن می‌شود.

قالب پلاستیکی

این نوع قالب از پلاستیک سبک و مقاوم ساخته شده است. هزینه پایینی در بر دارد و برای پروژه‌های کوچک، متشکل از کارهای تکراری مناسب می‌باشد. یکی از معایب آن انعطاف کم آن نسبت به قالب چوبی پلای‌وود می‌باشد و دلیل آن نیز پیش ساخته بودن بسیاری از اجزای آن می‌باشد.

تفاوت های قالب چوبی و فلزی

قالب چوبی و فلزی هر دو از جنس متفاوتی هستند و از جنبه‌های مختلفی از یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه، تفاوت های اصلی بین قالب های چوبی و فلزی را بررسی خواهیم کرد:

مراحل کلی ساخت و ساز

قالب‌بندی ساختمان به مراحل مختلف ساخت یک ساختمان اشاره دارد که شامل طراحی و رویه‌های ساخت، نظارت بر عملکرد و اعمال تغییرات پروژه هستند. در این راستا، تجهیزات مورد نیاز برای ساختمان همچنین باید طبق قوانین و مقررات مربوطه قرار داده شوند. در ادامه به مراحل و قالب‌بندی مورد نیاز برای ساختمان اشاره خواهیم کرد.

۱- طراحی و نقشه‌برداری: در این مرحله از ساخت، طراحی ساختمان از لحاظ معماری و مهندسی سازه انجام می‌شود. در نخستین مرحله، نقشه‌های ساختمان با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند اتوکد و روبه اجرا در آمده‌اند.

۲- کف سازی و فونداسیون: پس از طراحی و تهیه نقشه‌های ساختمان، ابتدا فونداسیون ساختمان ساخته می‌شود. سپس، کف ساختمان با استفاده از بلوک‌های بتنی ساخته و به فونداسیون وصل می‌شود.

۳- برش و جایگذاری میلگردها: پس از کف سازی، اسکلت سازی ساختمان یا همان قالب بندی و اجرای فونداسیون آغاز می‌شود. در این مرحله، پس از اجرای کف فونداسیون نوبت به جایگذاری میگرد ها و بافت و اتصال آنها به خاموت به وسیله سیم آلماتور می رسد. این روند تا طبقات بالا انجام خواهد شد که میتواند در آنها دارای تفاوت های اندکی باشد.

۴- نصب و تحویل تجهیزات: در این مرحله، تجهیزات ساختمان، از جمله جک، دیوار پوش فلزی و پنل‌های چوبی، سیستم‌های حفاظت در برابر آتش، سیستم‌های آب و فاضلاب و سیستم‌های حرارتی و سرمایشی نیز نصب می‌شوند.

۵- بتن ریزی: پس از اجرای تمامی مراحل و قالب بندی آن نوبت به بتن ریزی آن بخش می رسد. هنگام بتن ریزی میبایست توجه داشته باشید که قالب بندی و مهار آن دارای مشکل فنی نباشد چرا که موجب ایجاد خسارت های جبران ناپذیر بشود. بنابراین، به طور کلی قالب‌بندی ساختمان شامل مراحل شرح داده شده بود که پیش ساخته به مرحله‌های خاص‌ خود و بر اساس نیازهای هر پروژه روی آن کار می‌کنند.

نقش بکارگیری تجهیزات با کیفیت برای قالب بندی

استفاده از تجهیزات با کیفیت برای قالب بندی، یکی از مهم‌ترین عوامل در اجرای یک سازه باکیفیت و قابل قبول است. این تجهیزات و متعلقات به دسته های مختلفی تقسیم می گردند که از همان ابتدای نصب و اجرای قالب ها مورد استفاده قرار میگیرند این متعلقات عبارتند از انواع قالب ها، کنج های کناری، پین و گوه، گیره، انواع بولت، سولجر، براکت و… هستند که نقش آنها در ساخت و ساز بسیار موثر است بطوری که با استفاده از تجهیزات با کیفیت، کیفیت اجرا بالاتر خواهد بود. در واقع، تجهیزات با کیفیت به شرایطی که کیفیت بهبود يافت، منجر خواهند شد. به طور مثال، دستگاه‌های تولید قالبی که با دقت بالاتری کار می‌کنند در تولید زیباتر و با کیفیت تر قالب برای بسته‌بندی منجر خواهند شد. تجهیزات با کیفیت به عنوان یک ابزار مهم در قالب بندی، سرعت و دقت را افزایش خواهند داد. این امر به انجام دقیق‌تر عملیات، کاهش خطاها و افزایش کارایی منجر خواهد شد. استفاده از این تجهیزات با کیفیت ممکن است در ابتدا هزینه بیشتری داشته باشد، اما به طور کلی، خرید تجهیزات با کیفیت به صرفه خواهد بود و باعث کاهش هزینه‌های مربوط به تلفات، خرابی و تعمیرات خواهد شد.

به طور کلی، استفاده از تجهیزات با کیفیت برای قالب‌بندی، می‌تواند به شرایط بهبود دسترسی به مواد خام، افزایش سرعت، کاهش دوره تولید، بهبود کیفیت و کاهش هزینه، منجر شود.

قیمت قالب‌بندی ساختمان

قیمت قالب‌بندی ساختمان بر اساس نوع قالب مورد استفاده و کیفیت آن متفاوت است. همانطور که گفتیم استفاده از قالب چوبی، آجری و پلاستیکی هزینه پایینی دارد و برای پروژه‌های کوچک به صرفه خواهد بود. قالب‌های فلزی و پلای‌وود در پروژه‌های بزرگ در کل نسبت به انواع دیگر قالب به صرفه‌تر خواهد بود اما در پروژه‌های کوچک هزینه زیادی را وارد می‌کند که بهتر است از قالب چوبی و ..‌. استفاده کرد. قیمت قالب‌بندی بسیار مهم است و بایستی توجه کرد تا قیمت و کیفیت با یکدیگر تناسب داشته باشد.

 

کلام آخر

قالب‌بندی ساختمان یکی از مراحل مهم در ساخت ساختمان می‌باشد و نهایت دقت و توجه را می‌طلبد. برای این کار انواع مختلف قالب در دسترس است که می‌توان بر اساس نوع سازه و نیاز مشتری یکی را به دلخواه انتخاب کرد. برای قالب بندی ساختمان باید تجهیزات و متعلقات زیادی خریداری نمایید.

یکی از این موارد قالب های متفاوت برای قالب بندی می باشد. در صورتی که می خواهید برای خرید متعلقات قالب بندی اقدام کنید، شرکت میرام را به شما پیشنهاد میکنیم. شرکت میرام  سال ها سابقه در زمینه ی تولید تجهیزات مرتبط با قالب بندی دارد و به همین دلیل به شما بهترین محصولات را با حداقل قیمت ارائه میکند. در نظر داشته باشید که محصولات مربوطه با به روزترین تکنیک ها تولید و در دسترس شما قرار میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *