قالب بندی تیر و دال

در قالب بندی از قطعه پایینی و پنل ها بعنوان دیواره استفاده میشود برای استحکام بیشتر دیوار از پشت بند های افقی و عمودی استفاده می گردد.

جک سقفی

قالب بتن

برای قالب بندی تیر و دال از قالب و کنج مدولار یا نبشی صفر و برای اتصال قالب ها از پین و گوه و کلمپس استفاده می شود. برای نگهداری قالب تیر از جک های سقفی صلیبی شکل (T) یا داربست استفاده می شود. قالب بندی تیرهای بتنی شبیه به یکدیگر است اما با توجه به نوع دال که به صورت تیرچه‌، یک طرفه‌‌، دو طرفه‌، دال رافل‌، پس تنیده‌، پیش ساخته و … است،‌ قالب بندی دال متفاوت خواهد بود‌.

قالب فلزی بتن

قالب بندی انواع سقف‌ها از قبیل سقف‌های تیرچه و بلوک و سقف‌های یکپارچه اعم از دال‌های یک‌طرفه و دوطرفه توسط سیستم مدولار بسیار ساده است. قالب بندی سقف‌های یکپارچه توسط ترکیب قالب‌های تیر و قالب‌های کف دال به تیر توسط کنج داخلی ۱۰×۱۰ انجام می‌شود.

اجرای قالب بندی تیر و دال با ترکیب قالب های مدولار و کنج های بیرونی و نبشی پانچ دار میسر می شود. زیرسازی این قالب بندی، توسط جک های سقفی و یا داربست های مدولار انجام می شود.

وقتی که ارتفاع دال بتنی نسبت به زمین بلندتر باشد برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای قالب بندی دال از داربست بندی استفاده میشود.

وزن قالب فلزی

تجهیزات قالب بتن

نوع قالب مصرفى در سیستم سقف بستگى به نوع دال دارد.

ترتیب اجزای قالب دال بصورت زیر است :

  1. صفحه رویه (sheating)
  2. پشت بند اول (joist)
  3. پشت بند دوم یا تیرک (stringer)
  4. شمع (shore)

انواع دال هاى متداول در سازه هاى بتنى

سیستم تیر- تاوه (دال بتنى واقع بر روى تیر)

دال تخت (بدون تیر)

دال مجوف (با تیرچه‌هاى دوطرفه و به کمک قالب کاسه‌اى فایبرگلاس)

دال بتنى با تیرچه (به کمک قالب فلزى)

سیستم دال مسلح و قالب فلزى موج‌دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *