یکی از حساس ترین مراحل قالب بندی در سازه های مختلف اجرای ستون می‌باشد که به وسیله استفاده از تجهیزات مختلفی اجرا می‌شود اصلی ترین وظیفه ستون ها انتقال بارهای محوری فشاری روی سازه (تیر و دال به زیرسازه (فونداسیون) است که این ستون ها به شکل های مربعی و دایرهای برای حفظ تعادل و ساختار ساختمان اجرا می شوند. برای اجرای آنها همواره قالب و تجهیزات متنوعی بکارگرفته می‌شود که در ادامه به انواع آنها اشاره خوایم کرد. با ما همراه باشید.

مراحل قالب بندی ستون

  • آماده کردن ریشه‌ها
  • انجام فرآیند آرماتوربندی ستون‌
  • قرار دادن سبد آرماتورها
  • انجام قالب بندی ستون‌ها
  • قرار دادن مهاری پشت قالب
  • تراز کردن سیستم قالب بندی
  • بتن ریزی و اتمام روند قالب بندی

انواع قالب بندی ستون

قالب بندی و اجرای سازه های بتنی متشکل از قالب های مختلفی است که به واسطه آنها می‌توان هر بخشی از پروژه را قالب بندی و بتن ریزی کرد. این قالب ها در طرح ها و جنس های منوعی با استفاده از مواد اولیه متفاوت تولید می‌شوند که هرکدام دارای عملکرد های متمایزی هستند در ادامه به انواع این نوع از قالب های ستون خواهیم پرداخت.

جک سقفی

قالب بتن

قالب فلزی ستون

قالب فلزی یکی از انواع قالب بتن ها می‌باشد که به دلیل وجود ابعاد و انداز های مختلف و سرعت اجرایی بالا در بیشتر قالب بندی ها از جمله قالب بندی ستون از آنها استفاده می‌شود. این نوع از قالب ها علاوه بر تنوع در اندازه دارای اتصالات بسیار فراوانی برای اجرای قالب و مهار بندی آن هستند که شرایط قالب بندی به صورت ایمن را به عمل می‌آورند. به لحاظ اتصالات مختلف برای سهولت در اجرا و مقاومت فراوان قالب های فلزی جزو قالب های مناسب برای اجرای ستون هستند.

قالب فلزی بتن

تجهیزات قالب بتن

قالب پلاستیکی ستون

قالب بتن پلاستیکی از دیگر قالب های موجود برای اجرای ستون می‌باشد که دارای شکل ظاهری همانند قالب فلزی است. این نوع از قالب ها از مواد مقاوم پلاستیکی ساخته می‌شوند، که مقاومت و پایداری قابل توجهی در برابر فشار بتن ریزی دارند. قالب های پلاستیکی همانند قالب فلزی دارای اندازه های مختلفی هستند که شرایط استفاده و بکارگیری آنها را در پوژه های گوناگون را به عمل می‌آورد.

وزن قالب فلزی

قالب چوبی (پلای وود)

یکی از قدیمی ترین نوع قالب های ستون قالب چوبی است که تحت عنوان پلای وود از چوب بسیار مقاوم تولید می‌شود. در سال های اخیر به دلیل وجود نداشتن اتصالات مختلف برای قالب بندی و عمر کم این نوع از قالب ها قالب پلاستیکی و فلزی جایگزین این قالب ها شده است. این قالب ها در کنار معایب و مزایای خود جز یکی از کم هزینه ترین نوع قالب ها هستند که شرایط جابجایی و اجرای آنها در قالب بندی را آسان تر می‌کند.

اتصالات قالب بندی

سیستم قالب بندی با استفاده از قالب های مدولار به همراه اتصالاتی همچون کنج های بیرونی و یا نبشی پانچ شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع هر قالب بتن ستون از پانل (قالب بتن) کنج‌های بیرونی یا نبشی پانچ شده است که وظیفه اتصال قالب ها در زاویه ۹۰ درجه را دارند. این کنج ها در سه نوع ۵×۵، ۱۰×۱۰ و ۵×۱۰ در بازار موجود هستند که برای ایجاد اتصال میان قالب ها و کنج ها از پین و گوه به جهت چفت شدن و جلوگیری از باز شدن و خروج بتن از پانل ها استفاده می‌شود. علاوه بر پین و گوه در اجرای ستون از گیره و لوله به عنوان مهاری استفاده می‌شود.

مزایای بکارگیری قالب‌فلزی در اجرای ستون:

  • سهولت در اجرای فرآیند قالب بندی
  • ایجاد سطوح قالب بندی امن و ایمن
  • اتصال سریع و آسان قالب ها
  • استفاده متعدد و طولانی مدت از قالب
  • وجود انواع مختلفی از اتصالا برای مهار بندی قالب
  • مقرون بصرفه به دلیل ماندگاری بالا
  • جلوگیری از خارج شدن بتن و خسارت های جبران ناپذیر
  • تنوع بسیار بالا در ابعاد و اندازه
  • تولید در ضخامت های مناسب
  • امکان سفارشی سازی قالب به دلیل وجود سازه های خاص

محاسبه مقدار قالب مورد نیاز برای اجرای ستون

برای اجرای و ایجاد سازه بتنی در بخش های مختلف نیازمند اتصالات و قالب بتن هستیم، که این مورد در قالب بندی ستون نیز به همین شکل می‌باشد. از این رو برای درک بهتر میخواهیم ببینیم یک دست قالب ستون ۵۰×۵۰ از چند پانل و کنج مدولار تشکیل می‌شود:

به عنوان مثال هر ستون ۵۰×۵۰ برای اجرا به صورت استاندارد نیازمند :

۱۲عدد قالب مدولار ۴۰×۱۰۰

۸عدد کنج ۵×۵ در طول ۱٫۵ متری

و نیازمند ۸۰ جفت پین و گوه می باشد.

قیمت قالب فلزی ستون

قالب‌های ستون متشکل از قالب فلزی، قالب چوبی و قالب پلاستیکی هستند که به صورت قالب های سطح صاف تولید و برای قالب بندی ستون و بخش های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از قالب به دلیل توانایی های بالا در باربری و استحکام زیاد در برابر بتن ریزی میتوانند به عنوان یک قالب مستحکم و بادوام برای قالب بندی انتخاب شوند.  قیمت این قالب ها نیز همانند هر قالب دیگری در مرحله اول وابسته به مواد اولیه و کیفیت قالب است، که به دلیل نواسان بازار از قیمت مختلفی برخوردار می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *