سقف تیرچه بلوک چیست؟

معایب سقف تیرچه بلوک : در سال های اخیر، تنوع سقف های ساختمانی رشد قابل توجهی داشته و یکی از پرطرفدار ترین آنها سقف تیرچه بلوک است. این سقف از تیرچه (به عنوان تیر فرعی)، بلوک سیمانی یا سفالی (پرکردن بین تیرچه ها) ساخته می شود؛ بنابراین قیمت مقرون به صرفه ای دارد. همچنین این نوع سقف ها نقش بسیار مهمی در انتقال نیروهای افقی و جانبی به سایر اعضا دارند.قالب فلزی بتن

اجزای تشکیل دهنده سقف تیرچه بلوک شامل تعدادی تیرچه، بلوک (یا یونولیت)، کلاف میانی، میلگرد حرارتی، میلگرد منفی و بتن پوششی می شود. میلگردهای مهار کننده این سقف معمولا از نوع خرپا (نمره 6 یا 8)، کف پا (نمره 6 تا 16) و فشاری (نمره 6 یا 8) هستند.

نحوه ساخت سقف تیرچه بلوک

روش ساخت سقف تیرچه بلوک در کارگاه های ساختمانی متفاوت است، اما معمولا در مرحله اول تیرچه هایی که در فاصله مشخص قرار گرفته اند را شمع بندی می کنند. سپس بلوک ها فضای خالی بین دو تیرچه مجاور را پر کرده و بعد از قرار دادن میلگرد حرارتی، بتن ریزی را شروع می کنند.

بلوک ها و تیرچه هایی که در ساخت این سقف استفاده می شوند، انواع مختلفی دارند. مثلا برای یونولیت می توان از بلوک های سفالی، بتنی یا پلاستوفوم استفاده کرد. همچنین تیرچه های قابل استفاده در سقف از نوع پیش کشیده، پس کشیده و پیش تنیده هستند.تجهیزات قالب بتن

معایب سقف تیرچه بلوک

مزایای گفته شده، گاهی معایبی نیز به دنبال دارد. برای مثال وزن سبک باعث مقاومت کمتر در برابر نیروهای بسیار شدید می شود. در ادامه به 7 دلیل که نباید از سقف تیرچه بلوک استفاده کرد اشاره می کنیم. معایب سقف تیرچه بلوک عبارتند از:

خروج مواد سمی از یونولیت در هنگام آتش سوزی و به خطر انداختن جان ساکنین
مقاومت کمتر در برابر نیروهای برشی مانند زلزله به دلیل وجود تیرچه های نازک
محدودیت در دهانه های بیشتر از 8 متر
احتمال ترک خوردن گچ روی سقف با گذشت زمان به دلیل وجود درزهای بین تیرچه و بلوک ها
نیاز به استفاده از شمع و جک برای اجرای سقف
امکان شکسته شدن پاشنه تیرچه های سقف که وظیفه انتقال بار به ستون ها را دارد (فرونشست)
عدم امکان اجرای سقف های منحنی (تیرچه بلوک برای سقف های تخت مناسب است)وزن قالب فلزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *