اهمیت اجرای صحیح قالب‌بندی

گفتیم که قالب‌بندی از مراحل مهم در ساخت سازه‌های عمرانی است و دقت و توجه زیادی را برای اجرای صحیح آن می‌طلبد. اما اهمیت قالب‌بندی صحیح در این مرحله به دلایل متعددی می‌باشد. اول اینکه شکل و حالت بتن به نحوه بستن قالب بتنی به صورت صحیح بستگی دارد. چنانچه خمیدگی و یا کجی در بستن قالب وجود داشته باشد، تاثیر آن بر روی نمای بتن آشکار می‌شود. همچنین اگر قالب به گونه‌ای اجرا شود که شیره بتن از آن خارج شود، قطعا کیفیت بتن کاهش پیدا می‌کند و ممکن است خسارات جبران ناپذیری را در آینده ایجاد نماید.

شرایط قالب‌بندی

برای قالب‌بندی بتن لازم است تا شرایط خاصی را تدارک دید تا عملیات قالب‌بندی به بهترین شکل ممکن انجام شود. طرز ساخت و نصب قالب‌ها بایستی به صورتی انجام بگیرد که شکل، اندازه، وضعیت و نمای بتن به طرز دلخواه ایجاد شود. قالب‌هایی که در قالب‌بندی استفاده می‌شوند باید استحکام و مقاومت کافی برای تحمل وزن و فشار بتن و همچنین دیگر فشارهای وارده را داشته باشند و در برابر این فشارها دچار تابیدگی، خمیدگی و نشت شیره بتن نشود. همچنین نباید ایمنی کارگران را به خطر بیندازد.

برای جلوگیری از اتلاف وقت و زمان، قالب‌ها باید به سرعت و به آسانی قابل نصب و باز کردن باشند. تا حد امکان قالب باید امکان حمل و نقل و جابجایی ساده‌ای داشته باشد و بتوان با وسایل موجود آن را جابجا کرد. همچنین درزبندی آن بایستی به شکلی صحیح انجام گرفته باشد تا از نشت شیره بتن جلوگیری شود.

نحوه قالب‌بندی فونداسیون

قالب‌های مورد استفاده در قالب‌بندی فونداسیون می‌توانند از قالب‌های چوبی، قالب مدولار و یا قالب‌های سنتی مانند آجری و بلوکی باشند. اولین مرحله برای نحوه بستن قالب بتنی در فونداسیون، اطمینان از تراز بودن سطح پی و مناسب بودن آن است. پس از اینکه عملیات تراکم سازی خاک انجام گرفت، آرماتورگذاری فونداسیون انجام می‌شود و جایگاه قالب نیز با میخ‌های فولادی و ریسمان در سطح فونداسیون مشخص می‌شود. پس از آن عملیات نصب قالب بر اساس نوع قالب انجام می‌گیرد.

نحوه بستن قالب آجری

در قالب‌های آجری، نحوه بستن قالب بتنی بدین صورت است که برای اجرای آن وابسته به ارتفاع بتن در قالب و نیروهایی که ممکن است به آن وارد شود یک دیوار ۱۱ یا ۱۲ سانتی ایجاد می‌شود. قالب آجری نیاز دارد تا قبل از بتن‌ریزی مقداری آب‌پاشی شود. این کار به این دلیل انجام می‌شود تا از جذب رطوبت بتن توسط آجر جلوگیری شود.

هنگام آب‌پاشی قالب آجری ضروری است که از تجمع آب در کف قالب اجتناب شود. همچنین برای محافظت از بتن در برابر از دست دادن رطوبت در قالب آجری، می‌توان اقدام به قیرگونی آجر کرد. قیمت نهایی استفاده از قالب آجری کم است و تغییر شکل آن نیز ناچیز است. در مقابل، عیب قالب‌های آجری در این است که کنترلی بر روی قسمت‌هایی که بدون کیفیت انجام شده است، ندارد.

 

نحوه بستن قالب چوبی

از چوب برای ساختن اجزای مختلف قالب‌بندی از جمله پایه‌های اطمینان، جدار و قاب قالب استفاده می‌شود. در قالب‌بندی چوبی، نحوه بستن قالب بتنی به این صورت است که تکه‌های قالب که در اندازه‌ها و سایزهای متفاوت است را با میخ‌های فولادی به یکدیگر متصل می‌کنند. قالب چوبی در محل مونتاژ می‌شود و به همین دلیل انعطاف بالایی دارد. در هنگام اتصال چوب‌ها به هم درزبندی قالب بسیار مهم است تا از خروج شیره بتن جلوگیری شود. درزبندی قالب چوبی به روش‌های مختلفی مانند استفاده از نوار اسفنجی، میخ کردن نوار فلزی و یا مقوایی بر روی قالب و پوشاندن سطح داخلی قالب با آهن سفید و  یا ورقه‌های فایبرگلاس انجام می‌شود.

نحوه بستن قالب فلزی

قالب فلزی بتن از فولاد و آلومینیوم تولید می‌شود که به طور کلی در پروژه‌هایی که حجم کار بالا است و تنوع سطوح و ابعاد کم است از آن استفاده می‌شود. قبل از اجرای قالب فلزی بایستی دقت کرد تا قالب دارای انحنا و یا تاب خوردگی نباشد. برای اینکه در پایان کار بتوان قالب را راحت‌تر از بتن جدا کرد، سطح آن را روغن کاری و چرب می‌کنند. در قالب فلزی تنگ‌ها وظیفه تحمل فشارهای جانبی و حفظ فاصله قالب‌ها را بر عهده دارند. برای متصل کردن گوشه‌های دیوار از نبشی پانچ شده استفاده می‌شود و یا قالب‌های گوشه پخ‌دار را به کار می‌گیرند. باید اضافه کرد که قیمت نهایی قالب فلزی به دلیل عمر بالای آن به صرفه خواهد بود.* جک سقفی

بهترین نوع قالب برای قالب بندی

بهترین نوع قالب برای قالب بندی انواع سازه ها بستگی به نیازها و شرایط مختلفی دارد. اما در کل، قالب های فلزی، چوبی و پلاستیکی جزو پرمصرف ترین قالب ها برای قالب بندی هستند. که هریک دارای کاربرد و مزیت ها خاصی می باشند اما در این میان قالب فلزی یکی از بهترین نوع قالب ها می باشد. قالب های فلزی به دلیل مقاومت و ماندگاری بالایی که به دلیل استفاده از ورق های فلزی کم ضخامت و مستحکم به وجود می آیند و به عنوان یکی از بهترین نوع قالب ها شناخته می شوند. این قالب ها برای قالب بندی انواع سازه های وسیع و مرتفع مانند پل ها، ساختمان ها و برج ها کاربرد دارند.

اما این نکته را هم باید در نظر داشت که در شرایط مختلف، هریک از قالب ها می توانند کاربرد داشته باشند. اما قالب فلزی در میان یکی از بهترین نوع قالب ها است که دارای ماندگاری و مقاومت بالایی به جهت استفاده از ورق های فلزی مستحکم به وجود امده است. بستگی به نیازها و شرایط مختلف، استفاده از هریک از قالب های فلزی، چوبی و پلاستیکی می تواند مناسب باشد. به عنوان مثال، در صنعت ساختمان، برای قالب بندی ستون ها و پایه ها از قالب های فلزی استفاده می شود، زیرا این قالب ها دارای ماندگاری و مقاومت بالایی هستند.* وزن قالب فلزی

در کل، هرکدام از قالب های فلزی، چوبی و پلاستیکی دارای کاربرد و مزیت های خاصی هستند و باید بر اساس نیاز و شرایط مختلف، قالب بندی مناسبی را معرفی کنند.

استفاده از قالب فلزی برای قالب بندی سازه‌ها دارای مزایای زیادی است

استفاده از قالب فلزی برای قالب بندی سازه‌ها دارای مزایای زیادی است. در زیر به برخی از این مزایا و نکات مهمی که باید هنگام قالب بندی با قالب فلزی به آن‌ها توجه شود، اشاره خواهیم کرد:

۱- مقاومت بالا: قالب فلزی به دلیل استفاده از ورق های فلزی ویژگی مقاومت بالاتری نسبت به قالب های چوبی و پلاستیکی دارد.

۲- دقت بالا: با استفاده از قالب فلزی، می توان قالب بندی با دقت بالاتری انجام داد.

۳- سرعت بالا: قالب فلزی به کسانی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت می کنند، اجازه می دهد قالب بندی را با سرعت بالاتری انجام دهند.

۴- قابل حمل بودن: به دلیل استفاده از ورق های فلزی، قالب فلزی بسیار سبک و قابل حمل است که در راحتی نصب و جابجایی آن بسیار موثر است.

۵- مقاومت در برابر شکستگی: قالب های فلزی معمولاً دارای مقاومت بیشتری در برابر شکستگی نسبت به قالب های چوبی و پلاستیکی هستند.* تجهیزات قالب بتن

نکات مهمی که باید در قالب بندی به آن توجه کرد

قالب بندی یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت سازه های بتنی و فلزی است که اگر به درستی انجام نشود باعث کاهش کیفیت و نیاز به تخریب در بعضی از مواقع می‌شود. برای انجام بهترین قالب بندی، باید به نکات مهمی توجه کرد. استفاده از قالب مناسب یکی از نکات مهمی است که در قالب بندی باید به آن‌ها توجه شود. انتخاب قالب مناسب برای سازه مورد نظر، بسته به شرایط آن کار بسیار مهمی است. همچنین، برای اینکه بارهای بر روی قالب به درستی محاسبه شود و قالب تحمل نکرده و مشکل ساز نشود، باید بررسی و محاسبه این بارها با دقت صورت پذیرد.

۱- انتخاب قالب مناسب: بهتر است قالب فلزی برای قالب بندی سازه‌هایی که بار سنگینی دارند، مانند سازه‌های بلند و پل ها استفاده گردد. تا از به وجود آمدن هرگونه مشکل جلوگیری کند

۲٫ قالب بندی درست و صحیح: رعایت نکات مهم قالب بندی در تمام بخش ها حائزه اهمیت فراوانی است چرا که سیستم قالب بندی در فرآیند بتن ریزی متحمل فشار بسیار زیادی می شود و نیازمند قالب بندی مستحکم می باشد از این رو داشتن تجربه کافی برای نصب صحیح قالب ها بسیار مهم می باشد.

۳٫ مهار بندی و افزایش مقاومت سیستم قالب بندی: در برخی از موارد به دلیل وجود حجم بالای بتن ریزی ممکن است سیستم قالب بندی دارای مقاومت کافی نباشد برای مثال برای قالب بندی و بتن ریزی یک ستون ۵ متری به ابعاد ۱۰۰× ۱۰۰ می بایست حتما از گیره و لوله داربست برای مهار بندی آن استفاده کنیم تا قالب ها در اثر فشار بسیار بالا شکل اولیه خود را از دست ندهند.

۴- توجه به نکات ایمنی: در هنگامقالب بندی باید حتما به برخی از نکات ایمنی توجه کنیم چرا که برخی از قالب بندی ها ممکن است در ارتفاع بسیار بالا به صورت خطرناکی انجام می  شود که باید این کار به همرا استفاده از کمرند و کلاه ایمنی انجام گردد.

در کل، برای اجرای بهترین قالب بندی باید به آن‌های نکات توجه کرد و با اجرای دقیق این مراحل، می‌توان جلوی نیاز به تعمیرات مکرر را گرفت و به بهترین شکل از ساخت سازه های بتنی و فلزی بهره برد.

کلام آخر

همانطور که گفتیم شیوه صحیح نحوه بستن قالب بتنی اهمیت زیادی دارد و در نتیجه پایان کار تاثیر مستقیم دارد. اجرای قالب‌بندی بر اساس نوع قالب‌ها مانند آجری، چوبی، فلزی و … متفاوت است. همچنین اینکه چه قسمتی از سازه قالب‌بندی می‌شود نیز در اجرای قالب بی تاثیر نیست. اجرای صحیح قالب‌بندی باعث می‌شود نما، شکل و وضعیت بتن به صورتی مناسب باشد. یکی از بهترین فروشگاه های فعال در زمینه ی ارائه ی قالب بتن با کیفیت شرکت میرام با سالها سابقه و فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *