دیوار حائل چیست؟

دیوار حائل و برشی : سازه ‌ای است که برای مهار خاک و جلوگیری از ریزش آن ساخته می ‌شود. در واقع هنگامی که سازه ای را بر روی خاک ایجاد می کنیم، نیروهای مختلفی از سمت خاک به سازه وارد می شود؛ برای مهار این نیرو و جلوگیری از تخریب، باید دیوار حائل را ایجاد کرد.جک سقفی

این دیوار در ارتفاع‌ های مختلف ساخته شده و معمولا از بتن، فلز، سنگ یا ترکیبی از این مواد ساخته می ‌شود. دیوار حائل کاربردهای مختلفی دارد. از جمله کاربردهای دیوار حائل‌ ها می ‌توان به مواردی مانند جداسازی زمین با ارتفاع های مختلف، جلوگیری از ریزش خاک ‌ها، ایجاد شیب‌ های مصنوعی، ساخت پل ‌ها و راه ‌ها، حفاظت از ساختمان ‌ها و سازه‌ های دیگر در برابر فرسایش، ایجاد فضای باز و سبز در مناطق شهری اشاره کرد.

این دیوار بر اساس عملکرد و کاربرد به دو دسته حائل صلب و حائل انعطاف پذیر طبقه بندی می شود.قالب بتن

دیوار برشی چیست؟

دیوار برشی یک سازه ساختمانی است، که برای مقابله با بارهای جانبی مانند باد و زلزله طراحی می ‌شود. این دیوارها معمولا از بتن مسلح ساخته می ‌شوند و در ساختمان ‌های بلند مرتبه، پل ‌ها و سایر سازه‌ های مهم کاربرد دارند.

این دیوار از یک سری تیرهای عمودی و افقی تشکیل شده که در کنار یکدیگر قرار می‌ گیرند. تیرهای عمودی، به عنوان مهارکننده‌ های برشی و تیرهای افقی به عنوان دیافراگم‌ های برشی عمل می ‌کنند.

تیرهای عمودی برش را در امتداد دیوار توزیع کرده و از شکستن دیوار جلوگیری می ‌کنند. تیرهای افقی برش را در سراسر ساختمان منتقل و از فروپاشی ساختمان جلوگیری می‌ کنند. این دیوار انواع مختلفی دارد که مهم ترین آنها شامل مونولیتیک، جفت، تخت و کانالی، مصالح بنایی می شوند.قالب فلزی بتن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *