قالب بندی بتن چیست؟

در قالب بندی بتن، از چوب و فلز استفاده می‌شود. قالب بندی فلزی در ایران بسیار رایج است. در این نوع قالب‌بندی، سطحی از قالب که با بتن تماس دارد، بسیار صیغلی است و در نهایت، شکل مورد نظر را به سازه می‌دهد.

قالب بتن  ، یک سازه موقتی در صنعت ساخت و ساز است که به منظور شکل دادن به ساختمان مورد نظر، استفاده می‌شود. هنگام بتن ریزی، وقتی بتن در حالت مایع قرار دارد، درون قالب ریخته می‌شود و بنابر خاصیت مایعات که در هر ظرفی ریخته‌ شوند، شکل آن را به خود می‌گیرند، به شکلی که مد نظر مهندسان است، در می‌آید.

 

قالب بسته شده، باید تحمل کافی برای وزن مایع بتن را داشته باشد. یکی از مصالح قالب بندی بتن که باعث استحکام بیشتر و تقویت مقاومت سازه می‌شود، سولجر نام دارد.

به طور کلی، زمانی که بتن استحکام کافی را به دست آورد، قالب‌ها برداشته می‌شوند. اما در برخی شرایط نیز ممکن است در جای خود باقی بمانند که به آن قالب دائمی گفته می‌شود.

عمدتاً چوب و فولاد، موادی هستند که بیشتر برای قالب‌بندی بتن استفاده می‌شوند. مواد دیگری ‌هم هستند که برای کاربردهای تخصصی استفاده می‌شوند.

صنعت ساخت و ساز، با شروع فناوری مدرن، رشد سریع و قابل توجهی را نشان داده است. امروزه نقشه‌های ساختمانی و طرح‌های سازه‌های بزرگ، با استفاده از نرم افزار ایجاد می‌شود که سرعت، اثربخشی و ایمنی ساخت و ساز را بهبود می‌دهند و در کنار آن، هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورند.

مزایای قالب بندی فلزی

قالب بندی سقف و قالب بندی ستون

قالب بندی سقف و قالب بندی ستون

انواع قالب بندی را بشناسید

پس از آشنایی با قالب بندی بتن نوبت به آن می رسد که انواع قالب بندی را بشناسید. قالب بندی بتن را می‌توان از دو نظر دسته‌بندی کرد که عبارت هستند از:

  1. انواع قالب بندی از نظر جنس قالب
  2. انواع قالب بندی از نظر کاربرد

*جک سقفی

انواع قالب بندی از نظر جنس قالب

در این نوع دسته بندی، قالب‌بندی را بر اساس جنس قالب‌ها از یکدیگر جدا می‌کنند که تقسیم‌بندی زیر را نتیجه می‌دهد:

بیشتر بخوانید: کفراژ بندی داربست و شیوه انجام آن

انواع قالب بندی از نظر کاربرد قالب

در این نوع از دسته بندی قالب ها، برای جدا کردن قالب بندی‌ها نوع کاربردشان را در نظر می‌گیریم که دسته‌های زیر را پیش رویمان قرار می‌دهند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *