سیستم قالب بندی چیست؟

همانطور که می دانید یکی از عواملی که موجب محبوبیت سازه های بتنی شده مقاوم بودنشان است که از شروع ساخت و ساز های مدرن رشد قابل توجهی داشته است.این فرایند به کمک سیستم قالب بندی بتن انجام می گردد، در واقع سیستم قالب بندی بتن نقش بسیار مهمی در بر پا سازی یک بنا دارد چرا که با ایجاد چهارچوب و یک سد محکم در مقابل بتن از ریزش ترکیبات بتن به بیرون از سیستم قالب بندی بتن جلو گیری می کند همچنین به دلیل دارا بودن خواص متفاوت خمیری شکل سیستم قالب بندی به دلیل عایق بندی مناسب کمک می کند تا شکل دلخواه خود را به ان بدهید و سبب سفت شدن و گرفتن شکل نهایی بشود همچنین به دلیل وارد شدن فشار بسیار زیاد به سیستم قالب بندی بتن اجرای این پروسه نیازمند قالب های درجه یک با کیفیت ساخت بالا دارد تا هنگام بتن ریزی موجب خرابی و ایجاد خسارت های جبران ناپذیر برای کار فرما نشود و بتواند روند شکل گیری مناسب و نیز خروجی کار با کیفیتی را به عمل بیاورد. به همین دلیل یکی از پرکاربرد ترین و باکیفیت ترین قالب ها در سیستم قالب بندی بتنی قالب فلزی بتن است که دارای ویژگی های بهتری نسبت به قالب های دیگر است

سیستم قالب بندی بتن و اتصالات

با استفاده از قالب بتن به دلیل استفاده های متنوعی که در اجرای کلیه المانهای بتنی از قبیل دیوار،ستون،تیر،دال،فونداسیون دارد بسیار اقتصادی می باشد

سیستم مدولار متشکل از پانل های مدولار ،پشت بندها(لوله ،ناودانی و سولجر)، اتصالات(گیره و پین و گوه)،میان بولت(بولت دو سر دنده،واشر و خروسکی) و ملزومات خاص جهت استفاده در ارتفاع (براکت،جک شاغول کننده) می باشند. پانل های مدولار را می توان به سادگی به یکدیگر متصل ویا باز کرد. در موارد مشابه و تکراری می توان آنها را به صورت پانل یکپارچه در آورد و توسط جرثقیل در محل مورد نظر نصب نمود. استفاده از جرثقیل و کارگر برای حمل و نقل آنها بستگی به موقعیت کار دارد. نمای بتن بعد از باز کردن قالبها بسیار صاف و رویه خوبی خواهد داشت و تنها اثر درز پانل ها باقی خواهد ماند. این قالبها به دفعات زیاد قابل مصرف مجدد می باشد و عمر مفید پانل بستگی به نگهداری آن دارد. در صورت پرتاب نکردن و عدم سقوط آن از ارتفاع حداقل ۶۰ مرتبه بدون تغییر شکل و موج گرفتگی قابل استفاده می باشند.

*جک سقفی

انواع قالب ها در سیستم قالب بندی بتن

ساخت و ساز یکی از صنایع حیاتی در هر جامعه است که بهبود زندگی افراد و توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی را به همراه دارد. در این صنعت، از قالب‌بندی به عنوان یکی از عوامل اساسی در فرایند ساخت و ساز استفاده می‌شود. قالب‌بندی نقش بسیار مهمی در ایجاد سازه‌ها و ساختمان‌ها با کیفیت بالا دارد و میتواند تأثیر قابل توجهی در کیفیت و پایداری آنها داشته باشد.

قالب‌بندی به عنوان یک فرآیند مهم در اجرای پروژه شامل استفاده از قالب‌ها و اتصالات قالب بندی به منظور شکل‌دهی به بتن است. این فرآیند براساس نقش و کاربردهای متنوع خود، در چندین زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهمترین زمینه‌های استفاده از قالب‌بندی، ساخت سازه‌های بتنی و فلزی، پل‌ها، ساختمان‌های تجاری و مسکونی، تونل‌ها و سازه‌های پیچیده می‌باشد. استفاده از قالب‌بندی در صنعت ساخت و ساز به منظور دستیابی به کیفیت بالا و استحکام مناسب سازه‌ها و ساختمان‌ها صورت می‌گیرد. وزن قالب فلزی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از مواد و تجهیزات مدرن، قالب‌بندی فلزی به عنوان یک روش پیشرفته در ساخت و ساز به تدریج جایگزین روش‌های قدیمی و سنتی شده است. در ادامه به انواع قالب های مورد استفاده در ساخت و ساز اشاره خواهیم کرد.

  1. قالب فلزی
  2. قالب پلاستیکی
  3. قالب چوبی

قالب بندی از نظر کاربرد قالب ها

این قالب ها را میتوان بر اساس نوع کارایی و کیفیت در بخش های زیر استفاده کرد

  1. قالب بندی سقف
  2. قالب بندی ستون
  3. قالب بندی فونداسیون
  4. قالب بندی دیوار و…

قالب های با کیفیت با طول عمر بالا

توجه داشته باشید که به علت هزینه های بالا بسته به نوع کاری که می خواهید انجام بدهید، قالبی را انتخاب کنید ک کیفیت های لازم برای استفاده های متدوام را داشته باشد چرا که قالبی مقرون به صرفه است که قابلیت استفاده در پروژه های دیگر را داشته باشد از این رو در خرید قالب به مشخصات فنی ان توجه داشته باشید. اما اگر بخواهیم به شما قالب مقرون بصرفه و مقاومی معرفی کنیم بی شک قالب فلزی را پیشنهاد می دهیم که امروزه یکی از قالب های مستحکم و پایدار در بازار است که علاوه بر مقاومت بالا به دلیل ساختار فلزی خود دارای ماندگاری بالایی است. قالب‌های فلزی به دلیل مواد ساخت آنها که اصولا از ورق های فلزی متشکل است دارای دوام و ماندگاری بالا هستند. این قالب‌ها مقاومت بالایی دارند و قادرند تحمل فشار و وزن بالای سقف را به خوبیمهار کنند و همانند یک صد مقاوم در برابر فشار های موجود به دلیل بتن ریزی مقاومت کنند.*تجهیزات قالب بتن

مراحل صحیح سیستم قالب بندی بتن

انجام مراحل صحیح قالب بندی بتن نیازمند کارکنان مجرب با مهارت بالا دارد تا تمامی مراحل را به با توجه به مهارت بالا به خوبی انجام بدهند و از ایجاد مشکل جلو گیری کنند. تاخروجی کار مشکلی نداشته باشد. در واقع در مرحله اول وجود نیروی با تجربه برای قالب بندی و اجرای ساختمان یکی از ضرورت ها است که حتما باید فرآیند قالب بندی به دست فرد باتجربه و دارای دانش فنی انجام گیرد. در مراحل بعدی نکات بسیاری وجود دارد که می بایست هنگام قالب بندی و قبل از شروع به آن توجه کرد. یکی از این مراحل قبل از اجرا خرید قالب و تجهیزات قالب بندی مناسب و با کیفیت است که باید به آن توجه بسیاری کرد چرا که این قالب ها و تجهیزات آن همواره دارای قیمت بسیاری هستند که میتوان در صورت وجود کیفیت پایین در ساختار آنها شاهد خسارت های جبران ناپذیر و خرید مجدد قالب به دلیل خرابی بود. لذا در این مرحله، قالب و اتصالات نظیر پین، گوه، و کنج برای قالب‌بندی تهیه و خرید می‌شوند. انتخاب اتصالات با کیفیت و استاندارد، به موفقیت قالب‌بندی کمک زیادی می‌کند. و در خروجی کار تاثیر فراوان و بسزایی دارد. در مراحل بعد قالب بندی به واسطه نیروی مجرب انجام می گردد و قالب‌ها با استفاده از پین و گوه به یکدیگر متصل می‌شوند. این اتصالات باید به طور صحیح و محکم انجام شود تا قالب‌ها هنگام بتن ریزی عملکرد درستی داشته باشند. پس از نصب، قالب‌ها باید به منظور پایداری بیشتر، مهار شوند. این شامل محکم کردن قالب‌ها به سازه‌های پشتیبانی کننده می‌شود تا در طول استفاده از قالب‌ها، هیچ نوع جابجایی یا لغزشی رخ ندهد و برآمدگی در وسط قالب به سمت بیرون به وجود نیاید. این مراحل به ترتیب نکات مهمی هستند و انجام صحیح آنها به خوبی از تأثیر مستقیمی بر کیفیت و دقت قالب‌بندی خواهد داشت.

کیفیت بالای ساخت و ساز و قالب بندی با استفاده از قالب فلزی

قالب‌بندی و اجرای انواع پروژه های بتنی یکی از روش های مقاوم و موثر در ساخت و ساز می باشد که با استفاده از قالب های مختلفی انجام می شود یکی از آن قالب ها قالب فلزی است که در صنعت ساخت و ساز یکی از روش‌های محبوب برای ایجاد سازه‌ های با کیفیت بالا است. این روش به دلیل مزایای فراوانی که ارائه می‌دهد، از جمله استحکام بالا، قابلیت اجرای سریع، ماندگاری بالا و همچنین قابلیت بازیافت، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. استفاده از قالب فلزی در ساخت و ساز به عنوان یک روش قدرتمند برای ایجاد سازه‌ها و ساختمان‌های با کیفیت است. این قالب ها امروزه با استفاده از دستگاه های روز دنیا تولید و به بازار عرضه می گردند. که در ساختار آنها از ورق های باکیفیت استفاده می‌کنند تا به اهداف مختلفی از جمله استحکام، پایداری، ایمنی برسد. با توجه به مزایای فوق، استفاده از قالب فلزی به عنوان یک روش موثر برای ایجاد سازه‌ها و ساختمان‌های با کیفیت بالا توصیه می‌شود. این روش نه‌تنها بهبود کیفیت و عمر مفید سازه‌ها را فراهم می‌کند، بلکه باعث کاهش خطر های ساخت و ساز و قالب بندی می شود از این رو امروزه به دلیل ویژگی های که قالب فلزی دارد استفاده از آن در قالب بندی یک انتخاب عالی و موثر است که میتواند مقرون بصرفه تر باشد.

نکات بسیار مهم اجرای در قالب بندی

انتخاب قالب مناسب برای قالب بندی

انتخاب قالب و اتصالات مناسب اهمیت بسیار بالای در ساختمان سازی دارد به همین دلیل توصیه می شود از قالب ها و اتصالاتی استفاده کنید که در ساختار آنها از مواد درجه یک و مرغوب استفاده شده است تا تمامی مراحل کار به خوبی طی شود چند نکته که باید در انتخاب قالب باید به آن توجه داشت عبارتند از،نمای ظاهری، کیفیت ساخت، هزینه خرید، جنس و اندازه قالب، استفاده مجدد و بهره وری و… است که باید به خوبی به آنها توجه داشت. اما در مراحل پایانی یکی از نکات مهم در قالب بندی و خرید قالب ها قیمت آنها است که به دلیل تعداد خرید زیاد ممکن است در شرایطی قیمت بیشتری داشته باشند اما در نوع فلزی اگر انتخاب شما قالب فلزی باشد میتوانید ویژگی های بسیاری را با خرید این نوع از قالب ها در اختیار داشته باشید. که حتی بعد از استفاده چندین باره میتوانید آنا را بفروشید و شما در ادامه میتوانید بفهمید که قالب های فلزی به نسبت دیگر قالب ها مقرون بصرفه تر هستند و میتوانند در ساخت و ساز و اجرای پروژه های مختلف از آنها استفاده کرد چرا که دوام بالایی در ساختار خود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *