برای قالب بندی و اجرای دیوار بتنی معمولا از قالب های مختلفی با جنس های متفاوت استفاده می‌شود که این قالب ها دارای ابعاد و اندازه و طرح های متنوعی هستند. اصولا قالب‌های که برای قالب بندی دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای مقاومت و دوام بالایی هستند که در زیر به انواع این قالب ها اشاره خواهیم کرد.

قالب بتن

قالب فلزی بتن

قالب فلزی بتن دیوار مدولار

قالب بتن دیوار مدولار در ابعاد و اندازه‌های گوناگونی تولید و عرضه می‌شود که می‌توان از آن در انواع پروژه‌ها از جمله دیوار های برشی استفاده کرد. قالب‌های مدولار با توجه شکل، اندازه و کاربردشان انواع مختلفی دارند. که از انواع آن می‌توان به قالب بتن دیوار، قالب ستون، قالب پله، قالب قوسی، قالب فونداسیون، قالب فلزی بتن، قالب کج، قالب تسمه‌ای، قالب لبه خم و دوبل اشاره کرد.

تجهیزات قالب بتن

وزن قالب فلزی

قالب مدولار از ارتفاع ۱، ۱٫۵ و ۲ متر و عرض بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر برخوردار هستند و به شکل استاندارد ساخته و عرضه می‌شوند. این قالب ها در دو مدل لبه خم (پرسی) و جوشی تولید می‌شوند.

یک قالب مدولار متشکل از چهار تسمه پانچ شده در لبه تسمه‌های سخت کننده و یک ورق رویه است. کل این قطعات از جنس فولاد هستند. ورق رویه ضخامت ۳ میلی‌متری دارد و در برخی قسمت‌ها توسط تسمه‌های سخت‌کننده محکم شده است. همچنین اتصال قطعات قالب‌ها به هم و به پشت‌بندها را فراهم می‌کنند. سازه‌های ساخته شده با قالب فلزی بتن مدولار، بسیار شیک و مقاوم بوده و از عمر بالایی برخوردار هستند.

قالب پلاستیکی دیوار

قالب های پلاستیکی از جدید ترین نوع قالب های بتن هستند که از آنها به دلیل وجود اندازه های مختللف می‌توان در قالب بندی دیوار استفاده کرد. این قالب ها همانند قالب های مدولار فلزی تولید می‌شوند و ابعاد و اندازه ۱ متر در عرض ۱۵ ای ۵۰ ذسانتی متری دارند. قالب های تخت پلاستیکی که دارای اندازه بزرگ تری هستند، م‍ی‎‌‍‌توانند در اجرای دیوار بسیار موثر باشند. این قالب ها از پلیمر با کیفیت تولید و مونتاز می‌شوند که دارای مقاومت و پایداری بسزایی هستند و در سطوح قالب بندی دیوار با حجم بتن ریزی کمتر می‌توان با مهار بندی قالب با خیال ذراحت از آنها استفاده کرد.

قالب بتن دیوار خاص

در واقع قالب بتن خاص در شکل‌ها و اندازه‌های معین برای سازه‌های به‌خصوصی تولید و ایجاد می‌شود. این نوع قالب در ساز ها و قالب بندی دیوار‌های شیبدار، قوسی شکل با برجستگی و فرورفتگی و یا زاویه‌دار کارایی دارد. ضخامت ورقه‌های قالب بتن خاص تا ۸ میلی متر است و از این قالب برای قطعات با زاویه غیر از ۹۰ درجه استفاده می‌شود.

قالب بتن‌ خاص ابعاد مشخصی ندارند و از آن‌ها در قطعات و ساخت‌وسازهای خاص استفاده می‌شود. این قالب ها در زمان بتن ریزی با حجم زیاد و یکدست بر روی قطعات با ابعاد بالا کارایی دارد. قالب های دیوار خاص طبق نیاز های پروژه تولید می‌شوند و با توجه به معماری سازه و نقشه آن به شکل‌های منحنی، مثلث، متوازی الاضلاع، چند ضلعی قابل سفارش هستند. این قالب ها در نوع پیش ساخته نیز تولید می‌شوند که از آنها برای تولید دیوار بتنی جدا استفاده می‌شود.

مزایای قالب فلزی در اجرای دیوار

در حال حاضر، تجهیزات قالب‌بندی فلزی بتن به عنوان بهترین جایگزین برای تخته و چوب شناخته شده‌ اند. که علاوه بر آن بسیار اقتصادی هستند. زیرا در اجرای کل سازه‌های بتنی همچون دیوارهای یک‌طرفه و دوطرفه، ستون، تیر، فونداسیون، شناژ، سقف، کف و دال کارایی دارد. پانل‌های قالب فلزی مدولار را می‌توان به‌راحتی توسط پین و گوه و سایر اتصالات قالب بتن به هم وصل یا از هم متمایز کرد. قالب بتن مدولار برای دفعات مکرر قابل استفاده در سطوح قالب بندی دیوار است و هنگام اجرای آن اتصالات مهاری برای مهار فشار بتن ریزی استفاده می‌شود.

نحوه اجرای قالب بتن دیوار

انجام قالب‌بندی در چند مرحله قابل انجام است؛ از جمله این موارد اجرای پاشنه بتن، آماده کردن قالب، تمیز نمودن قالب، انجام روغن‌کاری، متصل کردن قالب و تراز نمودن آن هستند. تمامی این مراحل در ستون، دیوار، سقف، تیر و فونداسیون به هم شباهت دارند ولی گاهی اوقات در بعضی از موارد احتمال دارد، تفاوت‌هایی باشد برای مثال در قالب‌بندی دیوار قالب‌ها به شکل یکپارچه نصب می‌شوند تا پخش بتن در دیوار به شکل یکنواخت باشد.

قالب‌بندی بتن باید با توجه به شرایط خاصی انجام گیرد تا محصولی باکیفیت و مورد پسند به دست آید. در ابتدا باید قطعات بتن به شکل محکم و بدون داشتن هیچ‌گونه درز و شکافی به هم اتصال یابند. قالب‌بندی در عملکرد سازه اهمیت بسیار زیادی دارد و باید از قالب‌هایی با کیفیت بالا و مرغوب استفاده کرد تا کیفیت بتن بعد از بتن‌ریزی حفظ شود. اتصالات قالب‌بندی حتماً باید محکم باشد و با توجه به جنس قالب انتخاب شود. انجام عملیات قالب‌بندی باید توسط افراد خبره و باتجربه صورت گیرد و تحت نظارت مهندسان عمران باشد تا خسارت و هزینه دوباره ایجاد نکند.

عوامل موثر در قیمت قالب دیوار

قالب بتن دیوار مدولار از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین انواع قالب در صنعت ساختمان است و به خاطر داشتن مواد اولیه مرغوب و ضخامت مناسب قیمت مقرون به‌صرفه‌ای دارد. نصب و اجرای این نوع قالب‌ها بسیار راحت است و از آن‌ها می‌توان بارها استفاده کرد. قیمت انواع قالب‌های بتنی بر اساس نوع ورقه‌ای که در تولید آن‌ها به کار برده می‌شود، قیمت‌های متفاوتی دارند. قالب‌های بتنی خاص نسبت به سایر قالب‌ها قیمت بیشتری دارند زیرا مدت زمان تولید آن‌ها بیشتر است و تولید آن به نقشه و جزئیات بیشتری نیاز دارد.

قیمت قالب‌های بتنی مدولار و خاص به عواملی همچون ابعاد قالب، نوع ماده اولیه، طرح قالب، ضخامت ورق، مدل ورق، کارخانه تولیدی و وزن آن بستگی دارد و برای قالب‌های سفارشی، هزینه نسبت به قالب‌های از قبل آماده شده بیشتر است و علت آن به خاطر استفاده از تجهیزات بیشتر و هزینه نیروی کار است. در هنگام خرید قالب‌های بتنی باید به اندازه دقیق قالب، کیفیت، نوع پروژه عمرانی و طرح روی بدنه دیوار توجه داشت و آن را از شرکت‌های معتبر خریداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *