بررسی براکت و تفاوت‌های آن با براکت قالب بندی

قبل از هرچیزی لازم است بدانید که براکت چیست و چه کاربردی دارد. براکت در واقع یک پایه‌ی نگهدارنده است که می‌تواند از جنس‌های متفاوتی مثل؛ چوب، سنگ، فلز و… ساخته شود. این وسیله بر روی دیوار نصب می‌گردد تا بتواند وزن مورد نظرمان را تحمل کند. علاوه بر این براکت که به عنوان تکیه‌گاه به کار میرود می‌تواند یک جایگاه مناسب برای قرار دادن وسایل تزئینی مثل مجسمه باشد. اگر تصور می‌کنید که براکت فقط در صنعت ساختمان سازی و معماری استفاده می‌شود، کاملا در اشتباهید. براکت‌ها در زمینه‌های متنوع از جمله معماری، نجوم، دندانپزشکی و ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

براکت قالب بندی، براکت مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است و همانطور که از نامش مشخص است برای قالب بندی به کار می‌رود. براکت به صورت کلی به معنای تکیه‌گاه است و در هر زمینه‌ای کاربرد مخصوص به خودش را دارد. مهم‌ترین موضوع برای قالب بندی حرفه‌ای انتخاب براکت مناسب و استفاده‌ی صحیح از آن‌ است. در صورتی که می‌خواهید قالب بندی انجام دهید قبل از هرچیزی لازم است اهداف خود را مشخص کنید و در راستای هدف خود، براکت مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

کاربرد براکت در صنعت ساختمان سازی

یکی از مهم‌ترین موارد مصرف براکت، در قالب بندی ساختمان است.قالب بندی در واقع یکی از عملیات‌های مهم در اجرای فونداسیون، ستون و تیرهای بتنی است که با استفاده از براکت انجام می‌شود. قالب بندی نسبت به نوع هدفی که داریم می‌تواند متفاوت باشد و این تفاوت باعث انتخاب براکت‌هایی با جنس گوناگون خواهد شد. نوع و جنس براکت قالب بندی را باید نسبت به هدفی که در نظر داریم  انتخاب کنیم‌. یکی از مهم‌ترین کاربردهای براکت در ساختمان سازی پروژه‌های بزرگ با ارتفاع بتن ریزی زیاد می‌باشد. در چنین پروژه‌هایی اهمیت حضور براکت بیش از سایر پروژه‌ها به چشم می‌آید. مهندسین عمران و معماری برای انتخاب براکت حساسیت زیادی به خرج میدهند چرا که میدانند در صورت انتخاب نمودن براکت نامرغوب قطعا سلامت قالب بندی به خطر میفتد و نمی‌توانند سازه‌ی استانداردی را تولید کنند. اهمیت براکت در قالب بندی آنقدر زیاد است که شناسایی انواع آن‌ها می‌تواند اولین و مهم‌ترین قدم برای مهندسین مربوطه باشد.

انواع براکت‌های موجود

براکت‌های  ساختمانی، انواع متفاوتی دارند. این براکت‌ها در دو نوع لوله‌ای و پروفیلی ساخته می‌شوند. مهم‌ترین تفاوتی که براکت‌های لوله‌ای و پروفیلی دارند، مربوط به وزن آنها است. افراد نسبت به هدف و عملکردی که در نظر دارند می‌توانند بهترین براکت را برای قالب بندی استفاده کنند. براکت قالب بندی در دسته‌ بندی محصولات قالب‌ بتن قرار می‌گیرد که وظیفه‌ی اصلی آن تحمل وزن دیواره‌ی موقت فولادی است. براکت در عمل مانند یک تکیه گاه جهت انجام قالب بندی عمل می‌کند. این تکیه گاه عضوی از سیستم قالب بالا رونده و لغزنده است که در صورت نبودش تحمل وزن دیواره موقت فولادی دچار مشکل می‌شود. همچنین ارائه‌ی جایگاه جهت شاقول کردن، اتصال جان پناه و داربست آویز از جمله وظایف براکت قالب بندی می‌باشد.

 

کاربرد براکت در سازه

براکت‌ های ساختمانی در زمینه‌ی تولید و ساخت سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهندسین عمران قبل از هرچیزی برای ساخت سازه‌های خود به فکر خرید براکت‌های با کیفیت می‌افتند. براکت‌ در سازه از مهم‌ترین تجهیزات لازم برای ساخت و ساز است. سازه‌های گوناگون به براکت‌های متفاوتی نیاز دارند و بدین منظور مهندسین سازه باید انواع براکت‌ها را شناسایی و متناسب‌ترین براکت را خریداری نمایند.

براکت ستون

همانطور که از نام براکت ستون پیداست، این براکت وظیفه‌ی قالب بندی ستون را برعهده دارد. درواقع براکت ستون یک نگهدارنده برای ستون است که نبودنش می‌تواند عملکرد کلی ساختمان را دچار مشکل کند‌. ستون یکی از مهم‌ترین عضوهای سازه است که فشار بارهای محوری را از روی سازه به فونداسیون منتقل می‌کند. در واقع اگر ساختمان دارای ستون مناسب و مستحکم نباشد، می‌تواند به صورت کلی با تخریب روبه‌رو شود‌. براکت ستون به شما این امکان را میدهد تا بتوانید برای ساخت ستون یک تکیه‌گاه مناسب داشته باشید و تا حداکثر مقدار ممکن کیفیت سازه‌ی تولیدی را بالا ببرید. برای خرید براکت ستون باید نوع، جنس و ابعاد براکت را مورد نظر قرار دهید.

جدول ابعاد و اندازه براکت

نام محصول وزن ابعاد و اندازه نوع
براکت قالب ۹۰ سانتی ۲۴ ۹۰×۱۲۰ پروفیلی
براکت قالب ۹۰ سانتی ۲۴ ۹۰×۱۲۰ لوله ای
براکت قالب ۱۰۰ سانتی —- ۱۰۰×۱۲۰ پروفیلی
براکت قالب ۱۰۰ سانتی —- ۱۰۰×۱۲۰ لوله ای
براکت قالب ۱۲۰ سانتی ۳۵ ۱۲۰×۱۲۰ پروفیلی
براکت قالب ۱۲۰ سانتی ۳۵ ۱۲۰×۱۲۰ لوله ای
براکت قالب ۱۶۰ سانتی ۴۰ ۱۶۰×۱۲۰ پروفیلی
براکت قالب ۱۶۰ سانتی ۴۰ ۱۶۰×۱۲۰ لوله ای

اجزای براکت قالب بندی

براکت قالب بندب دارای اجزای مختلفی است که با اتصال بم موجب پایداری و دوام بیشتر سیستم قالب بندی بتن می شود در ادامه میخواهیم به اجزای مختلف براکت به طور کلی بپردازیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

بدته براکت قالب بندی

بدنه براکت دارای شکل هایی به صورت مثلث می باشد و در دو نوع مختلف و با کیفیت لوله ای و پروفیلی ساخته و عرضه می گردد.

وزن قالب فلزی

پیچ درونی براکت

پیج درونی براکت موجب اتصال بدنه به دیوار بتنی و یا سیستم قالب بندی می شود و باعث دفع فشار های بتن می گردد

مخروطی براکت

مخروطی براکت بعد از اتصال پیچ درونی در دیوار  اجرا می شود و بعد بادمک و پیچ بیرونی بر روی آن نصب  و اجرا می شود. این اجزا در براکت به روش های ریخته گری انجام می گردد که دارای جنس چدن نشکن  داکتیل است

بادامک براکت

بادامک یکی دیگر از متلقات براکت است که از یک سو به مخروطی و از سوی دیگر به پیچ درونی اتصال پیدا می کند این قطعه نیز همانند مخروطی براکت دارای جنس چدن نشکن داکتیل است که با روش های مانند ریخته گری تولید و مورد استفاده قرار میگیرد.

پیچ بیرونی براکت

پیچ بیرونی یکی از متلقاتی است که بادامک و مخروطی را در فرآیند تولید به براکت متصل می کند و در هنگام اجرا باعث اتصال و مقاوم سازی براکت به دیوار می گردد.

قالب فلزی بتن

تجهیزات قالب بتن

ویژگی براکت

  1. مقاومت بسیار زیاد: براکت قالب بندی دارای مقاومت و استحکامات بسیار بالایی است و میتوان با توجه به کیفیت ساختاری فراوان با خیال راحت از آن در ارتفاعات گوناگون استفاده کرد و وزن وارده را به خوبی تحمل کرد.
  2.  بکارگیری در انواع پروژه ها: براکت قالب بندی یکی از تجهیزات قالب بندی است که میتوان از آن در انواع پروژه ها در ارتفاعات مختلف استفاده کرد و فرآیند اجرا و نصب دیوار بتنی را سهولت بخشید. این قطعه به عنوان یک تکیه گاه عملکرد مناسبی در ارتفاعات مختلف دارد و میتوان استفاده های بسیاری از آن کرد
  3. سهولت در اجرا: در سازه های مختلف برای ایجاد امنیت و مقاومت زیاد در سیستم قالب بندی از براکت استفاده می شود که دارای سادگی در اجرا و نصب می باشد به طوری که بکارگیری آن در عملیات اجرایی زمان بر نیست.
  4. مقرون بصرفه: براکت یکی از متلقات ساختمان سازی است که نصبت به کاربرد و ویژگی های که دارد بسیار مقرون بصرفه است و میتوان در پروژه های متعدد از آن استفاده کرد چرا که دارای کیفیت ساخت بالایی است و میتواند تکرار پذیری بالایی داشته باشد.
  5. استفاده از لوله های با کیفیت در ساخت: در ساخت و تولید این براکت ها از لوله ها و پروفیل های مقاوم و با کیفیتی استفاده می شود که دارای ضخامت بالایی نیز هستند.

نحوه استفاده از براکت قالب بندی

فرآیند قالب بندی در بخش های مختلف میتواند دارای مراحل دشوار بسیار زیادی باشد که یکی از سخت ترین آن قالب بندی دیوار در ارتفاع است. در این شرایط پهنای کار و نیز نصب و مونتاژ سیستم قالب بندی یکپارچه بسیار سخت تر از انجام این فرآیند بر روی زمین می باشد. اما در شریطی مانند استفاده از براکت میتوان گفت این مشکل تا حد بسیار زیادی رفع می گردد به طوری که با قرار گیری و اتصال براکت به دیوار به وسیله ایجاد سوراخ های مختلف به وسیله بولت و انکر بولت و مهره بولت اتصال پیدا می کند در این شرایط در بالای براکت ها فضای مورد نیازی برای قالب بندی در ارتفاع ایجاد می شود و میتوان با استفاده از تجهیزات مختلف و قرار دهی آن بر روی براکت ها مانند تخته بنایی اتصال یکپارچه ای را در بالای براکت ها ایجاد کرد و پروسه قالب بندی را با خیال راحت شروع کرد چرا که بعد از اتصال ایمن براکت ها میتوان از مقاومت و پایداری آنها مطمئن شد و شروع به ساخت و ساز کرد. در مراحل پایانی و بعد از بتن ریزی برای اجرای مراحل بعدی براکت ها را دمونتاژ می کنیم و شروع به اجرای مراحل بعدی به همین صورت می کنم.

جک سقفی

قالب بتن

قیمت براکت

قطعا متوجه شدید که براکت جزو محصولات قالب بتن است و عملکرد بسیار قابل توجهی در صنعت ساختمان سازی دارد. در صورتی که می‌خواهید از قیمت براکت مطلع شوید، لازم است بدانید که؛

براکت‌ها انواع متفاوتی دارند و قیمت آنها نسبت به نوعشان متغیر است‌. به همین دلیل قبل از هرچیزی شما باید نوع براکت مد نظرتان را که می‌تواند لوله‌ای یا پروفیلی باشد، ابعاد و تعدادی که مد نظر دارید را مشخص کنید. قیمت براکت  نسبت به این موارد مشخص می‌شود‌. در نظر داشته باشید که می‌توانید برخی از براکت‌ها را به صورت دست دوم خریداری کنید، اما این موضوع ممکن است سلامت سازه‌ی شما را به خطر بیندازد.

به منظور ساختن یک سازه‌ی با کیفیت و مناسب، در انتخاب براکت‌ های مورد نظرتان نهایت حساسیت را به خرج دهید و از شرکت‌های معتبر خرید کنید. متاسفانه توزیع و تولید اجناس بی کیفیت و نامرغوب این روزها به شدت زیاد شده و برای جلوگیری از این موضوع برای انتخاب شرکت مورد نظر قبل از خرید براکت، تحقیقات لازم را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *