جک سقفی ساختمان از جمله مهم ترین ابزار در صنعت ساختمان  سازی است که برای نگه داشتن بار سقف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. برای محکم شدن و تحمل میزان بارانواع سقف مانند تیرچه بلوک، طاق ضربی، کامپوزیت، یوبوت، وافل و یونولیت و … نیاز به یک تکیه گاه است تا ضمن ثابت نگه داشتن سقف از ریزش آن جلوگیری نماید.

جک سقفی چیست؟

جک سقفی چیست؟ ابزاری است که به منظور پایداری و استحکام سقف به کار گرفته می شود و به عنوان یک تکیه گاه و نگهدارنده برای جلوگیری از فرو ریختن سقف عمل می نماید.

جک زیر سقفی شامل یک لوله سنگین و یک قسمت صلیبی شکل است که در بالای لوله جک سقفی تعبیه شده است. این نمونه جک ها در سایزها و نمونه های مختلف تولید می گردند

که از رایج ترین آن ها می توان جک سقفی صلیب دار را نام برد. با در نظر گرفتن ارتفاع سقف ها، تولید جک های سقفی در سایز های ۳ ، ۳٫۴ ، ۴٫۲ ، ۴٫۵ ، ۵ و ۵٫۵ متر صورت می پذیرد.

جک سقفی

انتخاب جک سقفی با توجه به نوع پروژه و نوع سقف، حداکثر میزان باربری جک، کیفیت تولید جک، وزن واندازه جک، ضخامت ورق به کار رفته در تولید جک و بودجه در نظر گرفته شده و … دارد.

جک های سقفی در نمونه های سبک و سنگین وجود دارند که جک سقفی سبک، وزن زیادی را نمی تواند تحمل کند؛ اما جک سقفی سنگین به دلیل ظرفیت باربری بالا، مقاومت بیشتری در برابر فشار و وزن بالا دارد.

قالب فلزی بتن

تجهیزات قالب بتن

انواع جک سقفی

جک های سقفی از نظر جنس در دو نمونه فلزی و چوبی ساخته می شوند که در ادامه مقاله به معرفی و بررسی آن ها می پردازیم.

وزن قالب فلزی

جک سقفی فلزی

جک سقفی فلزی از جمله رایج ترین نمونه های جک سقفی هستند که دارای مدل های مختلفی هستند و با توجه به نوع و نیاز پروژه مورد استفاده قرار می گیرند. انواع جک سقفی فلزی عبارتند از:

 

جک سقفی چوبی

استفاده از این نمونه جک ها در گذشته بسیار رایج بود و در اکثر پروژه های ساختمان سازی به کار می رفتند. اما امروزه با توجه به انواع مختلف جک های فلزی خیلی کم از این جک ها استفاده می شود.

مقایسه جک سقفی فلزی با جک سقفی چوبی

همان گونه که قبلا ذکر شد انتخاب نوع جک سقفی باید بر اساس نیاز پروژه انجام شود. جک های سقفی فلزی و چوبی هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه مقاله به بررسی و مقایسه آن ها می پردازیم.

مزایای جک سقفی فلزی

معایب جک سقفی فلزی

 

 

مزایای جک سقفی چوبی

معایب جک سقفی چوبی

جمع بندی

جک های سقفی ابزاری برای تحمل میزان بار وارد شده به سقف هستند که نوع و کیفیت آن ها برای پروژه های ساختمانی حائز اهمیت است.

با توجه به افزایش قیمت جک‌ سقفی نو و مناسب تر بودن قیمت جک ساختمانی دست دوم برخی پیمان‌ کاران پروژه ‌های ساختمانی روی به استفاده از نمونه های دست دوم جک ها آورده اند.

اما نکته مهم این است که جک های فلزی کار کرده حتما باید از نظر میزان استحکام و کیفیت و سالم بودن مورد بررسی و کنترل قرار گیرند تا در خلال پروژه باعث ایجاد دردسر و مشکل نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *