قالب فلزی قالبی هستند که درون آنها بتن یا در موارد ریخته گری رزین های قابل ارتجاع ریخته می شود . این قالب ها عایق هستند و سطح آن توسط یک لایه نازک فلزی پوشیده شده است . این لایه از گرما و مواد عایق پوشیده شده است .  قالب فلزی معمولا از مواد فلزی مانند آهن ، فولاد ، فولاد ضد زنگ و آلیاژ های آلومینیومی یا برنج ساخته می شود ، چنین مواد فلزی هدایت حرارتی خوبی دارند و به همین دلیل در ذوب رزین های قابل ارتجاع بسیار سود مند هستند و به همین دلیل سرعت کار بالا می رود .

رزین سرد در سرعت بالا به دلیل حرارت بالا در هنگام تزریق به داخل حفره قالب به سرعت جامد می شود و یک لایه نازک غیر یکنواخت به روی سطح قالب فلزی ایجاد می کند ، که در نتیجه ظاهر معیوبی ایجاد می کند . لایه جامد به تدریج ضخیم می شود ، بنابراین سطح قالب فلزی برای عبور باقی مواد کوچک تر می شود و این کار باعث کاهش قابل توجهی از فشار در داخل حفره می شود . برای جبران این مشکل فشار تزریق رزین باید افزایش یابد ، این کار باعث افزایش فشار بستن قالب و آن نیز باعث هزینه بالا تر تجهیزات می شود .

جک سقفی

قالب بتن

قالب فلزی به دلیل خواص مصالح به کار رفته ، عایق صوتی ، حرارتی و رطوبتی مناسبی برای ساختمان محسوب می شوند و همچنین مراحل ساخت را ساده تر کرده و سرعت اجرای ساخت ساختمان را افزایش می دهد . اگر هنوز قالب فلزی ساختمان را نساخته اید یا حداقل پانل ها را کار گذاشته اید ، اضافه کردن عایق مانع تابش ، خیلی موثر است . فلز ، انتقال دهنده گرما است . پانل های فلزی نیز گرما را انتقال می دهند و این امر در هوای گرم تر ارزش بیشتری دارد . به وسیله نصب عایق مانع تابش بین اسکلت ساختمان ، پانل ها از انتقال گرما به سیستم ساختمان پیش گیری می کنند .

بر این اساس ما باید تحقیقات گسترده ای را در مورد قالب فلزی بتن این عناصر ( هسته عنصر ، قالب ضد ضربه و … ) داشته باشیم . پس از آزمایشات فراوان در سطح قالب یک لایه فلزی نازک و یک لایه عایق حرارتی بر روی سطح داخلی لایه فلزی تشکیل شد . این کار بدون مشکل و رضایت بخش بود . این عایق حرارتی باعث شد تا در ساختمان ها هنگام تابش مانع ورود حرارت به داخل ساختمان شود . عایق صوتی و ضربه گیر نیز مانند همین عایق حرارتی می باشد .

استفاده از عایق صوتی باعث بهبود صدا در یک اتاق می شود یعنی اتاق بدون پژواک می شود . باعث کاهش سر و صدا ، کنترل سر و صدا و محدود کردن صداهای ناخواسته است .

قالب فلزی بتن

سیستم ساخت و ساز بتنی به روش قالب تونلی

این روش بیشتر در انبوه سازی و بلند مرتبه سازی است . این روش یکی از بهترین روش های صنعتی است و در کشور هایی که با مشکل زلزله رو به رو هستند ، مورد توجه قرار گرفت . در این سیستم از دیوار ها به عنوان عناصر باربر ساختمان استفاده می شود .

تجهیزات قالب بتن

قالب تونلی باعث کاهش زمان ، کاهش هزینه و افزایش کیفیت کار در مقایسه با ساخت سنتی می شود . این سیستم باعث افزایش طول عمر ساختمان ، کاهش اتلاف مصالح و کاهش نیروی انسانی می شود . به دلیل امکان طراحی مدولار عملیات ساختمانی به بخش های کوچک تر ، به اندازه هایی که بتن ریزی روزانه را امکان پذیر نماید تقسیم می شود .

سیستم قالب تونلی موجب کاهش هزینه و کوتاه نمودن دوره ساخت می شود . با توجه به سنگین بودن قطعات قالب ، دیوار وسقف ، جرثقیل و دیگر امکانات سنگین برای نصب الزامی است . امکان استفاده مجدد قالب ها و قطعات در یک دوره زمانی 24 ساعته است . بدین صورت که پس از بتن ریزی قالب باز شده و تنها پایه های اطمینان در زیر سقف باقی می ماند و بنابراین هر روز عمیات قالب بندی و آرماتور بندی و بتن ریزی بدون وقفه انجا می شود .

وزن قالب فلزی

با این ویژگی امکان بتن ریزی سطحی در حدود 400 متر مربع در روز وجود دارد . از نظر کیفیت ، به دلیل بتن ریزی همزمان دیوار و سقف وعدم اتصال سرد و یکپارچگی اعضا و اتصالات آنها در روش قالب تونلی عملکرد سازه در برابر زلزله بسیار بهبود می یابد . به دلیل یکپارچه بودن قالب ها و طراحی مدولار آن و هم پوشانی اکثر عملیات اجرایی با یکدیگر و سرعت در عملیات اجرایی نسبت به سایر روش های اجرایی ، اجرا به روش قالب تونلی باعث کاهش نیروی انسانی و درنتیجه کاهش ریسک ها و خطرات احتمالی در حین اجرا می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *