فاصله نگهدار آرماتور یا اسپیسر آرماتور یکی از انواع مختلفی از ابزار های است که به حفظ یک پوشش استاندارد و از پیش تعیین شده روی میلگرد کمک می‌کند.

انواع فاصله نگهدار آرماتور از لحاظ جنس

اسپیسر ها و ابزارهای فاصله نگهدار را با توجه به جنس آنها می‌توان در گروه‌های مختلف قرار داد.

  • فاصله نگهدار پلاستیکی از تنوع بیشتری برخوردار است و به عنوان ارزانترین گزینه ممکن در دسترس است.
  • فاصله نگهدار بتنی به صورت قالب گیری و از جنس بتن ساخته می‌شوند و یکپارچگی آنها با سازه‌های بتنی به عنوان بزرگترین مزیت آنها در نظر گرفته می‌شود.
  • فاصله نگهدار فلزی استحکام مکانیکی بالایی دارد و به همین دلیل تعداد کمتری از آنها استفاده می‌شود
  • فاصله نگهدار چوبی کاربرد کمتری دارد و به عنوان یک گزینه جایگزین برای موارد دیگر قابل استفاده است.

جک سقفی

قالب بتن

انواع فاصله نگهدار آرماتور از لحاظ محل کاربرد

با توجه به محلی که از فاصله نگهدار میلگرد استفاده می‌شود می‌توان آنها را در دو گروه کلی قرار داد که هر کدام از آنها زیرمجموعه‌هایی هم دارند.

  • فاصله نگهدار سطحی: این مدل که تحت عنوان اسپیسر افقی هم شناخته می‌شود برای کف و سقف سازه قابل استفاده بوده و مدل‌های مختلف از آنها مانند هارد فیکس، مینی فیکس، کابل فیکس و ساید فیکس در بازار وجود دارد که شما با توجه به نوع سازه و همچنین بار نقطه‌ای وارد و آنها گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • فاصله نگهدار عمودی: این ابزارها برای سازه‌های عمودی مانند تیرها و پوتر ها و همچنین ستون‌های ساختمانی استفاده می‌شوند و نمونه‌های مختلفی از آنها مانند ویل فیکس و ویل سان در بازار وجود دارد. طراحی این اسپیسرها نسبت به نمونه‌های سطحی متفاوت بوده و در برخی سازه‌های خاص استفاده می‌شوند.

انواع فاصله نگهدار از لحاظ اندازه

فاصله نگهدار آرماتور در قسمت های مختلف یک سازه کاربرد دارند و شرایط استفاده از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. پوشش بتنی قرارگیری روی آرماتور باید حداقل ۱۵ میلیمتر باشد و به همین دلیل اندازه اسپیسر ها نمی‌تواند از این مقدار پایین‌تر بیاید. اگرچه تنوع زیادی از لحاظ اندازه برای این ابزارها در نظر گرفته شده اما سه محصول اسپیسر ۳ سانتی و اسپیسر ۵ سانتی و اسپیسر ۷ سانتی متری طرفدار بیشتری دارند. انتخاب بین این اندازه‌ها با توجه به شرایط سازه و مقدار پوشش بتنی مورد نیاز برای آن صورت می‌گیرد.

قالب فلزی بتن

وزن قالب فلزی

 

پرکاربرد ترین نوع اسپیسر

یکی از پرکاربرد ترین و پرفروش ترین نوع اسپیسر (فاصله گذار یا فاصله نگهدار آرماتور) اسپیسر پلاستیکی می باشد. این نوع از اسپیسر ها دارای انواع مختلفی از شکل و ابعاد و اندازه می باشند که هریک از آنها کاربرد خاصی را دارند و در محل های مورد نظر به کار گرفته می شوند. امروزه به دلیل ویژگی های مانند مقرو بصرفه بودن، دوام و پایداری زیاد، تنوع بالا و استفاده در تمامی پلان های ساخت و ساز از این نوع اسپیسر ها استفاده متعددی می شود.

تجهیزات قالب بتن

نحوه خرید اسپیسر

نحوه خرید فاصله نگهدار آرماتور بسیار آسان می باشد و نیازی به بررسی انواع مختلفی از آنها نیست تنها وجود کیفیت ساخت میتواند در به کار گیری آنها موثر باشد. یکی از مهم ترین نکات خرید اسپیسر انتخاب صحیح فاصله گذار مناسب می باشد. که با توجه به نوع سبک و سنگین بودن سازه و میزان ارتفاع و ایجاد فضای بتن ریزی و…میتوان اسپیسر مورد نظر را پیدا کرد و آن را در اجرای سازه های بتنی مورد استفاده قرار داد. حالا اگر شما برای سازه خود به فکر استفاده از فاصله نگهدار آرماتور هستید به شکل دقیق نمی‌دانید که از کدام مدل و در چه تعدادی استفاده کنید با ما تماس بگیرید تا اطلاعات فنی را در اختیار شما قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *