فیلر قالب چیست؟

در بسیاری از موارد اجرای قالب بندی خصوصا در سازه دیوار های زاویه دار و سر ستون ها که قالب بندی از چند قطعه شروع می شود و به همدیگر میرسند ممکن است شکاف هایی ایجاد شود که نیاز به یک پر کننده دارد. منظور از پرکننده همان فیلر می باشد. این پرکننده ها دارای مقاطع و سیستم قالب بندی مختلفی می باشند، مثلا برای پوشش دادن فواصل بسیار کم از فیلر قالب استفاده میشود که در مواردی که امکان باز شدن قالب ها به دلیل محدود بودن فضای وجود ندارد، استفاده کردن از این پرکننده ها کاری ضروری می باشد و همچنین زمانی که امکان جا به جا کردن کل سیستم قالب بندی با جرثقیل را داریم، با قراردادن فیلر بین پانل های بزرگ میتوانیم به راحتی پانل های یکپارچه و بزرگ را از همدیگر و از سطح بتن جدا کنیم.

جک سقفی

قالب بتن

فیلرهای قالب بندی

فیلر یکی از ابزار های جانبی در قالب بندی می باشد. نصب و پیاده سازی فیلر قالب بندی به صورتی می باشد که در یک سمت حالت کشویی داشته باشد تا بتوان آن را روی صفحه قالب حرکت داد بطوری که فاصله های نیم تا ده سانتیمتر را پوشش دهد. پرکننده ها دارای کاربردهای فراوانی هستند. تولید فیلر باعث شده است که تمام فاصله هایی که با قالب مدولار استاندارد امکان پذیر نمی باشد به طور کامل پوشانده شوند و امکان باز شدن قالب ها در هر فضایی ممکن باشد. لازم به ذکر است که در بتن ریزی مقاطع بسته و همچنین دال ها، استفاده از پر کننده به دلیل آسان بودن در بازشدن قالب ها موثر بوده و بسیار توصیه می گردند. فیلر یکی از تجهیزات بتن ریزی می باشد.

قالب فلزی بتن

تجهیزات قالب بتن

انواع فیلر در بتن ریزی

فیلر قالب دیوار : اجرای قالب بندی دیوار از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. برای بهره مندی کامل از مزایای قالب بندی دیوار باید اتصال بین عناصر مختلف این قالب بندی به اندازه کافی قوی باشد تا از ایمنی و یکپارچگی آن اطمینان حاصل شود. در اجرای قالب بندی دیوار ممکن است، شکاف‌هایی به وجود بیاید که می‌توان برای رفع آن‌ها از پرکننده استفاده کرد. پرکننده‌ها در واقع همان فیلر‌ها هستند. آنها ابزاری هستند که در فضاهای محدود قالب بندی قرار می‌گیرند و از باز شدن قالب (بدون ایجاد آسیب بر بتن یا قالب ها) جلوگیری می‌کند. آنها برای ترمیم قالب بندی سطوح با عرض کمتر از 10 سانتی متر قابل استفاده هستند.

به طور کلی در تمام فعالیت‌های مربوط به بتن ریزی نیازمند قالب بندی، که در آن‌ها شکاف و فاصله‌هایی ایجاد می‌شود از فیلر استفاده می‌کنند. در اجرای قالب بندی دیوار نیز به فیلر نیاز است. در قالب بندی دیوار به خصوص دیوار‌های زاویه دار و سرستون که قالب بندی آن‌ها از چند قطعه شروع می‌شوند و به همدیگر می‌رسند و احتمال ایجاد شکاف و روزنه‌هایی بین قطعات وجود دارد از فیلر استفاده می کنند.

وزن قالب فلزی

برای اطمینان از نبود درز و شکاف در قالب مواد پرکننده نقش موثری دارد. فیلر دارای مقاطع و سیستم قالب بندی مختلفی می‌باشند و یکی از مزایای استفاده از مواد پرکننده برای قالب بندی دیوار این است که اگر قصد جابجایی سیستم قالب بندی دیوار را داشته باشیم به راحتی می‌توانیم آن را از سطح بتن جدا کرد.

فیلر قالب سقف : سقف از اجزای مهم ساختمان و به عنوان یک محافظ در برابر اغلب عوامل فیزیکی محیط عمل می‌کند. از دیدگاه مهندسان سازه و پیمانکارانی که پروژه‌های ساختمانی را انجام می‌دهند، اجرای صحیح یک سقف به همراه محاسبه صحیح، تکنیک‌های محاسبه شده بسیار اهمیت دارد.

در این مسیر بسته به نوع سقف، تجهیزات کمکی، مواد مختلف استفاده می‌شود که برای تسریع و دقت کار بیشتر آن‌ها در اجرا سقف کمک می‌کند. چگونگی انجام قالب بندی سقف از مواردی است که در سازه‌های ساختمانی باعث دوام و ماندگاری سازه می‌شود. در پروسه اجرای قالب بندی سقف گاهی فضایی باقی می‌ماند که نمی‌توان آن را با ابعاد تعریف شده و استاندارد بتن پر کرد، بنابراین برای قالب بندی فضاهای خالی از مواد پرکننده استفاده می‌کنند. فیلر در پوشش دادن فواصلی است که با استفاده از قالب بندی امکان آن وجود ندارد، کاربرد دارد. هم چنین در فضاهای محدود قالب بندی که امکان باز شدن قالب‌ها وجود ندارد، استفاده از فیلر ضروری است.

فضا و شکاف در قالب بندی، ایمنی ساختمان را کاهش می‌دهد. فیلر سازه را محکم و با دوام‌تر می‌کند. (افراد باید همواره برنامه‌های ساختاری را به صورت اصولی پیشب برند، در غیر این صورت ایمنی ساختمان در معرض خطر قرار می‌گیرد.)

 

کاربرد فیلر قالب بتن

صنعت ساخت و ساز امروز در مرحله‌ای قرار دارد که بتن در آن نقش مهمی دارد. مرحله اول از ساخت سازه‌های بتنی قالب بندی نام دارد. در اجرای قالب بندی به تجهیزاتی به نام فیلر نیاز است. در اکثر موارد، به ویژه در سازه‌های دایره‌‌ای و دال‌ها که قالب بندی آن‌ها در دو یا چند نقطه شروع می‌شود و پانل‌ها در یک نقطه بهم می‌رسند، بین آن‌ها شکاف و فاصله‌‌ای ایجاد می‌شود. برای پر کردن این فضا از فیلر استفاده می‌شود. این ابزار از باز شدن قالب جلوگیری می‌کند و جهت ترمیم قالب بندی استفاده می‌شود. سطح مقطع فیلر‌ شکل T است. از آن‌ها می‌توان برای قالب بندی با مقاطعی کوچکتز از مقادیر استاندارد استفاده کرد. از دیگر کاربرد فیلر قالب بتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برای پوشاندن فاصله‌هایی که با قالب مدولار استاندارد امکانپذیر نیست.
  2. لازم است از یک فیلر در فضاهای قالب بندی محدود استفاده شود که امکان باز کردن قالب‌ها وجود نداشته باشد.
  3. در مواردی که نیاز به جابجایی کل سیستم قالب بندی وجود داشته باشد، با به کاربردن فیلر در میان پنل‌های بزرگ می‌توان به راحتی پانل‌های بزرگ را جابه جا کرد و آن را از سطح بتن جدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *