تفاوت قالب بتن تسمه ای و لبه خم(قالب ارس)

توضیحی مختصر در مورد تفاوت قالب بتن تسمه ای و لبه خم (طرح ارس):

از اوایل پیدایش قالب بتن در بعضی از استانهای کشورمان بخاطر بعضی از شرایط و عوامل از قالب بتن های تسمه ای و در بعضی دیگر از قالب بتن های لبه خم(قالب ارس) استفاده می شود.

در استانهایی مثل تهران، کرج، قزوین، تبریز و… کلا استانهای نیمه شمالی کشور بیشتر پیمانکاران تمایل زیادی به خرید قالب بتن لبه خم (قالب طرح ارس) دارند. و در استانهایی مثل قم، کاشان، اصفهان و… کلا نیمه ی جنوبی کشور تمایل پیمانکاران و شرکت ها بیشتر به قالب های تسمه ای (جوشی) می باشد.از جمله دلایلی که میتوان گفت باعث این اختلاف سلیقه شده وجود اولین شرکتهای تولید قالب فلزی بتن در این مناطق می باشد.

*جک سقفی

شرکت صنعت یدک و بوذرجمهر واقع در قم و کاشان جزو اولین و معتبرترین شرکت های تولید قالب فلزی بتن در ایران بودند، این شرکتها فعالیت خود را با تولید قالب بتن تسمه ای شروع کردنند و هم اکنون هم با گسترش حیطه کاری خود در صنعت ساختمان باز هم قالب تسمه ای تولید میکنند.و هم چنین شرکت ارس پولاد واقع در کرج جزء اولین تولید کنندگان قالب بتن  می باشد، که فعالیت خود را در زمینه تولید قالب بتن لبه خم (قالب ارس) شروع و هم اکنون نیز به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

قیمت قالب فلزی ارس (لبه خم)

وجود شرکتهای صنعت یدک و بوذرجمهر باعث شد پیمانکاران مناطق قم اصفهان کاشان و نیمه جنوبی کشور از این شرکت ها خرید کنند و به همین خاطر مناطق نیمه جنوبی کشور تمایل زیادی به کار با قالب بتن تسمه ای دارند قالب بتن تسمه ای مزایایی نیز دارد که در آخر به تفاوت قالب بتن تسمه ای و لبه خم اشاره میکنیم.

و همچنین بیشترین علت تمایل پیمانکاران استانهای شمالی کشور به خرید قالب بتن لبه خم بیشتر بخاطر وجود شرکتهایی هست که قبلا در این مناطق قالب بتن فقط به صورت خم تولید میکردنند.

با گذر زمان در خیلی از نقاط کشور قالب بتن هم به صورت تسمه ای و هم به صورت لبه خم(قالب ارس) و قالب بتن با مدل های جدید لارج پانل -قالب تونل فرم -قالب تونلی-و انواع و اقسام قالب های خاص تولید می شود.

هر کدام از این نوع قالب بتن ها معایب و مزایایی دارند که نسبت به سلیقه پیمانکار انتخاب میگردد.

در زیر به چند نمونه اشاره میکنیم.قالب بتن خم نسبت به قالب تسمه ای وزن کمتری دارد

اختلاف وزن در هر متر مربع حدود ۲٫۵ کیلوگرم هست.

قالب لبه خم کلا از ورق ۳میل ساخته می شود که با استفاده از دستگاه برک لبه قالب ها خم می شود.

ولی در قالب تسمه ای رویه قالب ها ۳ میل و تسمه بغلی از ورق ۵میل می باشد.

مهم ترین مزایای قالب تسمه ای نسبت به قالب خم (طرح ارس) که باعث شده شرکت های بزرگ و پروژه های صنعتی و مهندسی از این قالب ها استفاده کنند این است که قالب های تسمه ای درز کمی نسبت به قالب های لبه خم بعد از اجرا روی سطوح باقی می گذارند.

این تفاوت بعد از باز کردن قالب بتن روی بتن کاملا مشخص است .

همچنین قیمت فالب فلزی ارس یا لبه خم نسبت به قالب بتن تسمه ای یا (جوشی) بیشتر است.

در قالب بتن تسمه ای اگر جوش کاری به صورت اصولی انجام نشود امکان کند شدن جوش بعد از مدتی و همچنین در فشار های زیاد وجود دارد ولی در قالب های لبه خم طرح ارس چون قالب ها به صورت یکپارچه هستند این مشکل وجود ندارد.

**وزن قالب فلزی

دوام و طول عمر قالب های فلزی

امروزه یکی از دغدغه های خریداران قالب فلزی دوام و طول عمر قالب ها می باشد چرا که قالب های فلزی مدولار از قیمت بالایی برخوردار هستند و خرید آنها به علت استفاده مجدد در انواع پروژه های ساختمانی است از این رو برای استفاده مجدد و دوام و طول عمر بالای قالب های فلزی استفاده از مواد مرغوب و درجه یک در ساخت آنها حائزه اهمیت بسیار زیادی است که میتواند در ادامه فرایند ساخت و ساز انواع پروژه ها از این قالب ها استفاده کرد توصیه میشود حتما هنگام خرید کیفیت ساخت و ورق بکار رفته در تولید قالب لبه خم و تسمه ای را بررسی کنید تا در ادامه باعث ایجاد مشکلاتی نشود استفاده درست و صحیح از این قالب ها در دوام و طول عمر آنها نیز تاثیر گذار است

تفاوت قالب بتن تسمه ای و لبه خم در تعمیر آنها

به علت استفاده از مواد درجه یک در ساخت قالب های لبه خم و تسمه ای از مقاومت بسیار بالای برخوردار هستند که بعد از استفاده چندین باره در انواع سازه های بتنی ممکن است به علت استفاده نادرست باعث ایجاد خمیدگی و یا جدا شدن تسمه بشود که برای استفاده مجدد نیازمند تعمییر می باشند، انجام پروسه تعمیر قالب ها در تعمییر قالب های تسمه ای بسیار راحت تر از قالب های لبه خم می باشد چرا که قالب های لبه خم به علت برخورداری از سیستم یکپارچه در تولید این قالب ها تعمیر آن کمی سخت تر از قالب های تسمه ای می باشد که باعث تفاوت قالب بتن تسمه ای و لبه خم می شود لازم به ذکر است که بعد از خمیدگی و یا جدا شدن تسمه ها امکان تعمییر و استفاده مجدد از قالب های جوشی و لبه خم در انواع سازه های بتنی وجود دارد.

*تجهیزات قالب بتن

گروه صنعتی و بازرگانی میرام

جهت اطلاع از محصولات دیگر به صفحه اصلی سایت مراجعه فرمایید.

گروه صنعتی و بازرگانی میرام  تولید کننده کلیه تجهیزات قالب بندی بتن  قالب فلزی بتن به صورت تسمه ای و لبه خم  و همچنین کلیه تجهیزات قالب بندی  بتن  آماده خدمات رسانی به شرکت ها ، پیمانکاران و مجریان ساختمانی می باشد.کلیه اجناس تولید شده این شرکت طبق استاندارد و با کیفیت بسیار بالا می باشد.می توانید قبل از خرید و عقد قرار داد ازکلیه محصولات ما بازدید و کیفیت محصولات ما را با دیگر شرکت ها و همچنین قیمت محصولات مارو با دیگر شرکت ها بررسی و مقایسه  کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *