از سولجر های برای افزایش مقاومت پانل های در برابر نیروهای جانبی بتن و سهولت در جا به جایی انجام میشود. بعد از اینکه دیوارها در محل مورد نظر قرار گرفتند، عموما با جک های دو پیچ شاقول تنظیم میشوند. هر زمانی هم که نتوان به صورت یکپارچه قالب دیواری را جا به جا کرد، میتوانیم به جای استفاده از سولجر ، از لوله های داربستی به صورت عمودی و واشر دو لوله استفاده کنید.

sistemghaleb03

قالب بندی انواع دیوار

قالب بندی دیوارهای به سه عامل بستگی دارد ؛ ارتفاع دیوار ، مهار فشار جانبی بتن ها و پایداری مجموعه قالب. با توجه به این سه مورد قالب بندی دیوارها انجام میشود. حال با توجه به نوع دیوار شما قالب بندی ها نیز تغییر میکنند. انواع قالب بندی دیوار و کاربرد آن ها عبارتند از:

سیستم قالب بندی دیوار دو طرفه

هر زمان که امکان دسترسی به دو طرف دیوار وجود داشت، میتوانید از سیستم قالب بندی دیوار دوطرفه استفاده نمایید. برای انجام این کار، از قالب های مدولار در دوطرف آرماتور ، توسط پین ، گوه و گیره متوسط انجام میشود. همچنین با بلت هایی که تمام رزوه هستند و در فاصله های عرضی یک سانتی و عمودی 50 سانتی بسته میشوند ، مانع از دفرمه و جدا شدن قالب ها میشوند.

برای پشت بند های افقی از لوله و برای پشت بند های عمودی از سولجر استفاده میشود. این پشت بندها در فاصله های یک متری از هم قرار گرفته و نیروی هیدرواستاتیک را کم میکند. این پشت بندها به غیر از ایجاد استحکام ، باعث یکپارچگی آن ها نیز شده که در سهولت جا به جایی تاثیر مستقیم و بسزایی میگذارد. بنابراین با این قالب دیواری میتوانید به راحتی در یک دیوار دو طرفه کار کنید.

قالب بتن

قالب فلزی بتن

وزن قالب فلزی

سیستم قالب بندی دیوار یک طرفه

از سیستم قالب بندی دیوار یک طرفه، در مواقعی استفاده میشود که امکان دسترسی به پشت دیوار نیست و عملا نیازی نیست تا پشت آن قالب بندی دیواری انجام شود. در این نوع قالب بندی ، امکان استفاده از بلت وجود ندارد، بنابراین میتوانید از انکربلت استفاده کنید. انکربلت ها داخل قالب های بتنی قرار گرفته و بعد از سخت شدن بتن، میتوانید از آن برای استفاده از آن در برابر تحمل فشارهای جانبی بتن در قسمت های بالاتر استفاده کنید.

برای اینکه قالب بندی های یک طرفه مقاومت بالایی داشته باشند ، در دیوارهایی با ارتفاع چهار متر از جک های دوبل که بازوهای آن به صورت تلسکوپی است ، استفاده میشود. ضمنا برای قالب بندی دیوارها در ارتفاع بیشتر از چهار متر از براکت و متعلقات استفاده میشود که دوام بالا و بسیار خوبی دارد.

جک سقفی

 

قالب بندی دیوار های شیب دار

هر دیواری با توجه به نوع زمینی که بر روی آن است، ساخته میشود. بنابراین با توجه به مدل دیوار باید حالت های قالب بندی دیوار را تغییر داد. یه نوع قالب بندی داریم که مخصوص دیوار های شیب دار است و برای دیوارهای صاف نمیتوان از آن استفاده کرد. قالب بندی دیوار های شیب دار، در واقع در شرایطی مورد استفاده قرار میگیرند که ضخامت آن ها در ارتفاع متغیر است.

همان طور که از اسمش پیداست ، برای مهار کردن فشارهای جانبی بتن ها در این نوع دیوارهای شیب دار، باید از بلت های مهاری با طول های مختلف استفاده شود. این نکته را توجه فرمایید که سوراخ هایی که بر روی قالب های دو طرف دیوار ایجاد میشود ، باید درست رو به روی یکدیگر قرار بگیرند تا سازه از استحکام بالایی برخورد دار باشد.

سیستم قالب بندی دیوار بالا رونده

اگر ارتفاع سازه های بتنی برای انجام عملیات بتن ریزی زیاد باشد، لازم است که بتن ریزی را در چند مرحله انجام داد. این کار توسط جرثقیلی که در موقعیت قرار گرفته انجام میشود. مرحله بعد بر روی قالب بتن قرار گرفته و پس از نصب قالب، بتن ریزی انجام میشود.

بیشتر بدانیم :قالب تونل لاینینگ چیست؟

اگر دیوار شما دو طرفه باشد و از قالب بندی دیواری دو طرفه استفاده شده باشد، معمولا از بلت های مهاری استفاده میشود تا در برابر فشارهای جانبی بتنی مقاومت داشته باشد. اگر هم دیوار یک طرفه باشد از براکت و وانکر بلت برای مقاومت در برابر فشارهای جانبی استفاده میشود. در این نوع قالب بندی براکت ها نقش بسزایی در انجام عملیات دارند.

 

سیستم قالب بندی دیوار برشی

در انواع قالب بندی بتنی جرثقیل دو کار را انجام میدهد، بالا بردن بتن و قرار دادن در موقعیت مناسب. برای انجام انواع قالب ها و نصب آن ها در محل مورد نظر، حدود 15 الی 20 دقیقه زمان لازم است. سیستم قالب برشی به طور چشمگیری زمان کار جرثقیل را کاهش میدهد. از این قالب برای : پل ها ، دیوارهای برشی ، هسته های برشی ، دیوارهای موج شکن و برج های مراقبت مورد استفاده قرار میگیرد. با حذف شدن عملیات بالا بردن قالب بتن ، در زمان استفاده از جرثقیل صرفه جویی شده است. در ضمن این سیستم به علت نصب و جدا شدن به صورت اتوماتیک ، نیازی به افراد ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *