جدول‌های بتنی

یکی از انواع جدول‌های مورد استفاده در خیابان‌ها و کوچه‌ها، جدول‌های بتنی هستند که برای جداسازی و مرتب‌سازی فضا‌ها در شهرها و مناطق مسکونی استفاده می‌شوند. این قطعات بتنی برای جدا کردن مسیرهای حرکت عابران پیاده و ماشین‌ها، هدایت مسیر آب، جداسازی فضاها در پارک‌ها و فضای سبز و … به کار می‌روند. این جدول‌ها در دو نوع موجود هستند. نوع اول جدول‌های بتنی پرسی است که همان جدول‌هایی است که در کنار خیابان آن‌ها را می‌بینیم و با دو روش پرس خشک و خیس تهیه می‌شوند. نوع دوم جدول‌های فانتزی هستند که به آن‌ها جدول‌های دور باغچه‌ای هم گفته می‌شود و انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد.

جدول دور باغچه‌ای

این جدول‌ها در گروه جدول‌های فانتزی قرار دارند و بیشتر برای پارک‌ها و فضای سبز و همچنین در باغچه‌‌ها به کار می‌روند و در جداسازی فضاهای سبز به کار گرفته می‌شوند. به دلیل ظرافتی که این جدول‌ها نسبت به جدول‌های خیابانی دارند در جاهایی که احتمال برخورد وسایل نقلیه با جدول وجود دارد و یا رفت و آمد عموم بسیار زیاد است استفاده نمی‌شوند.

انواع مختلف جدول دور باغچه ‌ای

این جدول‌ها بسته به روش تولیدشان به سه دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها، بررسی ویژگی‌ها و قالب‌های به کار رفته در ساخت آن‌ها می‌پردازیم.

جدول فانتزی پلیمری

این جدول‌ها از ترکیب ماسه، سیمان سفید، سیمان خاکستری، شن شکسته نخودی و افزودنی‌های بتنی ساخته می‌شوند و به این‌ها جداول پلیمری می‌گویند؛ زیرا از پلیمر پلی کربوکسیلات در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. روش تولید جدول پلیمری مشابه با روش تولید موزائیک پلیمری است، اما شکل قالب‌های آن‌ها با هم فرق دارد. قالب جدول خیابانی و دور باغچه ای به دلیل تفاوت در مواد مورد استفاده با هم متفاوت است.

جک سقفی

قالب بتن

قالب جدول فانتزی

چیزی که در تولید تمام محصولات بتنی اهمیت بسیاری دارد و اساس و پایه کار به شمار می‌رود قالب است. قالب‌هایی که برای تولید جدول‌های پلیمری دورباغچه‌ای استفاده می‌شوند، در دو نوع سخت و نرم در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا قالب‌هایی با جنس ABS‌ برای تولید جداول دور باغچه‌ای استفاده می‌شود.

قالب فلزی بتن

تجهیزات قالب بتن

مزایا و معایب قالب جدول دور باغچه ‌ای پلیمری

جدول دورباغچه ‌ای ویبره‌ای

نوع دوم جداول دورباغچه‌ای به  نوع ویبره‌ای معروف است. مواد اولیه برای ساخت این جدول شامل شن، ماسه، سیمان، آب و پیگمنت‌های رنگی است و خبری از افزودنی‌های بتنی در این مدل از جداول دورباغچه‌ای نیست. همین مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های این جداول با جدول پلیمری است و باعث ایجاد محدودیت در مصرف این نوع از جدول می‌شود.

وزن قالب فلزی

قالب جدول دورباغچه‌ ای ویبره‌ای

در تولید این جدول‌ها از قالب بتن پلاستیکی معمولی استفاده می‌شود که همان طور که مشخص است قالب جدول خیابانی و دور باغچه ای در این مدل از جدول هم با هم فرق دارند.

مزایا و معایب جدول دورباغچه ‌ای ویبره‌ای

جدول دورباغچه ‌ای واش بتن

نوع سوم جداول فانتزی یا دورباغچه ‌ای، واش بتن نام دارند که بسیار هم زیبا و جذاب هستند. مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها شامل سیمان، ماسه، پودر سنگ، سنگدانه‌های رنگی و … است. همچنین نوع رزینی این جدول‌ها نیز تولید می‌شود که به دلیل رزین به کار رفته در ساختشان محدودیتی در استفاده از آن‌ها وجود ندارد. باید به این نکته توجه کنید که از این جداول واش بتنی غیر رزینی به هیچ عنوان نباید در مناطق سردسیر استفاده کرد. اما به لطف وجود رزین در ترکیب این جداول از نوع رزینی در هر آب و هوایی می‌توان استفاده کرد.

 

نوع قالب به کار رفته در ساخت واش بتن

قالبی که برای ساخت این جداول استفاده می‌شود مانند قالب‌های ویبره‌ای است و جنس آن از پلاستیک است. به طور کلی قالب‌های لاستیکی با شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند و نام‌های مختلفی هم دارند که می‌توان به جدول دورباغچه ‌ای گشنیزی، آبشار، پرده‌ای، شعله، پاپیونی، ساده، دور درختی، سه گل، نخل، صلصال، کنگره، نیلوفر، رومی، فروهر، هخامنش، قاب عکسی، نرده‌ای، آجرنما و…. اشاره کرد. همان طور که مشاهده کردید، تنوع قالب‌های پلاستیکی بسیار بالا است و برای هر سلیقه‌ای طرحی وجود دارد.

مزایا و معایب جدول‌های واش بتن

قالب جدول خیابانی و دور باغچه ای ساده

قالب جدول خیابانی و دور باغچه ای ساده ابعادی معادل ۵۰*۳۰*۱۲ سانتی‌متر دارد و در پروژه‌های زیادی در شهرداری که مربوط به جدول کشی خیابان‌ها است به کار می‌رود. البته قالب‌ها در ابعاد متنوعی ساخته می‌شوند و جداول ساخته شده با این قالب‌ها در هر جا متناسب با ارتفاع و ابعادی که لازم است به کار می‌روند. معمولا برای تولید جدول از دستگاه‌های تولید کننده جدول استفاده می‌شود. اما اگر دسترسی به برق موجود نبود یا به جدول کمی احتیاج داشته باشیم، از قالب جدول بتنی استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از این قالب‌ها تولید می‌شود که از این میان می‌توان به قالب کشویی و پیچ و مهره‌ای اشاره کرد. قالب جدول خیابانی و دور باغچه ای به صورت کشویی تولید می‌شود، زیرا کاربردی‌تر است و استفاده از آن راحت‌تر است و طول عمر بالاتری دارد. ضخامت استاندارد فلز برای تولید قالب ۳ میلی‌متر است و قالب‌ها طبق استاندارد ساخته می‌شوند.

تفاوت در جداول خیابانی بتنی ساخته شده به روش سنتی و پرسی

در روش سنتی برای ساخت جدول‌های خیابانی بتن را در قالب می‌ریختند و وقتی بتن کاملا خشک می‌شد از قالب جدا می‌کردند. استفاده از میزان درست آب اهمیت زیادی دارد. چون اگر آب بیشتر از حد استاندارد استفاده شود، بتن به اندازه کافی محکم نمی‌شود. برای اینکه ملات شل نشود از روان کننده استفاده می‌شود. تفاوتی که در محصول این دو روش وجود دارد، این است که در روش پرسی چون آب کمتری در ساخت بتن استفاده می‌شود، نسبت به تغییرات آب و هوایی مقاومت بیشتری دارد.

علت اختلاف قیمت قالب جدول خیابانی و دور باغچه ای

عوامل متعددی در اختلاف قیمت قالب جدول خیابانی و دور باغچه ای نقش دارد که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اولین مورد به این مربوط می‌شود که برای تولید قالب از چه ورقی استفاده می‌شود و قیمت ورق در بازار چگونه است.

دلیل دوم مربوط به کیفیت قالب و مهارت نیروی کار است. هر چه از کارگران ماهرتر و با تجربه‌تر در ساخت قالب استفاده شود، مثلا قالب تمیزتر و با کیفیت‌تر خواهد بود. مسلم است که دستمزد یک کارگر با تجربه بیشتر از یک کارگر معمولی است و این موضوع روی قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد.

دلیل سوم به کنترل هزینه‌ها مربوط می‌شود. شرکتی که بتواند از نیروی ماهر استفاده کند و در عین حال از هزینه‌های سربار و اضافی بکاهد می‌تواند قیمت محصولات خود را ثابت و یا مناسب‌تر از رقبا به بازار عرضه کند.

دلیل اخر می‌تواند به استراتژی مدیریت مربوط شود. در بعضی شرکت‌ها هدف تولید بالا حتی با سود کم است و هدف بعضی از شرکت‌ها می‌تواند کاملا برعکس این مورد لحاظ شود.

در این مقاله به بررسی قالب جدول خیابانی و دور باغچه ای و انواع جداول پرداختیم. مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کردیم و به توضیح درباره موارد مورد استفاده از این جداول پرداختیم. مشخص شد که قالب‌های جداول خیابانی که جزو قالب بتن خاص بشمار می آید، از فلز ساخته می‌شوند و برای ساخت قالب‌های دورباغچه‌ای از پلاستیک استفاده می‌شود. همچنین با انواع مختلف قالب‌های پلاستیکی دورباغچه‌ای هم آشنا شدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *