وقتی برای انتخاب یک سیستم قالب بندی مقاوم فکر میکنیم. مطمئنن قالب فلزی بتن، یکی از اولین گزینه های است که در ذهن ما شکل میگیرید. قالب بتن فلزی یکی از مهم ترین ابزار در صنعت ساختمان است که تاثیر مستقیم بر روی کیفیت کار و استحکام کار دارد در این بین قالب فلزی 100 * 50 پر کاربرد ترین قالب فلزی است. این مدل قالب به دلیل وزن قالب فلزی و ابعاد مناسب در فوندانسیون سازه و حتی در ستون ها استفاده میشود.قالب فلزی بتن یکی از بهترین نوع قالب های موجود در بازار می باشد که در انواع مختلفی به صورت پنل های فلزی برای برطرف کردن نیاز های پیمانکاران و… به دلیل نگهداری از بتن و ایجاد اشکال مختلف به عنوان یک سازه موقت و دائمی تولید می شوند و تا زمان خشک شدن و ایجاد ثبات کامل در بتن باقی می مانند. انتخاب قالب برای اجرای سازه های بتنی به شرایط آن نیز بستگی دارد و حتی برای مدل های مختلف آنها طراحی های متفاوتی در نظر گرفته شده که می‌توان به انواع قالب فلزی اشاره کرد. در حقیقت قالب بتن محبوبیت بسیار بالایی در ساخت و ساز دارند. که میتوان به عنوان اولی انتخاب اکثر پیمانکاران از آن یاد کرد. همچنین از قالب های فلزی در ساخت لوله های بتنی ساخت جدول بتنی و… نیز استفاده می شود. جک سقفی

 

انواع قالب های بتن در نوع ساختاری

قالب تسمه ای لبه ۵ و ۶
قالب لبه خم یکپارچه
قالب دوتیکه دایره ای ستون
قالب منهول گرد
قالب نیوجرسی
قالب بتن خاص
قالب فلزی تونل
قالب لوله بتنی
قالب بتن اکسپوز و…
قالب بتن تسمه ای و پرسی

اساسا این قالب ها یکی از انواع قالب های پرفروش و موثر در ساخت انواع سازه های بتنی می باشند که دارای ساختار و ویژگی های بسیار متفاوتی با یکدیگر در اجرای و نصب آنها در سازه های بتنی هستند. قالب بتن تسمه ای که با نام های همانند قالب جوشی نیز شناخته شده است. دارای مراحل شکل گیری و اماده سازی بسیار متفاوتی نسبت به قالب پرسی می باشد درواقع قالب جوشی از ورق ۳ میل فلزی درجه یک با بهرمندی از تسمه های کناری ۵ و ۶ میل به صورت جداگانه و به وسیله جوش مقاوم co2 به یکدیگر متصل می شوند که در داخل تسمه ها حفره های به جهت اتصال قالب تعبیه شده است که از آن برای شناخت قالب ها نیز استفاده می شود. قالب پرسی که با نام های مانند قالب ارس و لبه خم در بازار شناخته می شود از مراحل شکل گیری مقاوم یکپارچه‌ای به صورت خم تسمه های کنار با رویه قالب به شکل یک تیکه انجام میگیرد. در حالت کلی این عمل باعث ایجاد مقاومت بسیتر زیتدب در سیستم قالب بندی می شود. و میتوان از آن استفاده کرد. این قالب ها به علت ساختار یک تیکه ورق ۳ میل رویه دارای وزن کمتری نسبت به قالب های جوشی هستند که در عین حال به علت ساختار سخت تر دارای قیمت بیشتری هم می باشند.

کاربرد قالب فلزی بتن

1) استفاده در انواع ساخت و ساز های بتنی
2) به کار گیری برای ساخت تیرچه
3) استفاده برای قالب بندی انواع دیوار ها
4) بهرگیری در اجرای سازه های سنگین مانند پل و سازه های بزگ مانند سیلو، دودکش های بتنی
5) اجرای طرح های گوناگون روی دیوار پل و نمای خانه
6) استفاده برای ساخت لوله های بتنی گرد
7) به کارگیری در ساخت جدول
8) اجرای انواع سنگ فرش ها در پیاده رو
9) قالب بندی انواع ستون ها

انواع قالب فلزی از لحاظ طراحی

دسته بندی قالب های فلزی از لحاظ طراحی چندان سخت نیست و می‌ توانیم آنها را در دو گروه قالب فلزی مدولار و قالب فلزی سفارشی یا طرح دار دسته بندی کنیم. در حقیقت محل استفاده و شرایط به کارگیری به نکات اجرایی قالب بندی فلزی بستگی دارد و این باعث می شود که گزینه های متنوعی در بازار داشته باشیم. به عنوان مثال شما برای اجرای اسکلت بتنی یک سازه معمولی یا یک ساختمان مسکونی می توانید از قالب فلزی ساده استفاده کنید که هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و هم یک طرح معمولی ارائه می دهد.

این در حالی است که برای بتن ریزی پروژه های شهری و برای پروژه هایی که نیاز به طراحی خاص دارند می‌توان از قالب های فلزی طرح دار یا سفارشی استفاده کرد که طبیعتاً قیمت آنها هم بالاتر است.

 

انواع قالب بتن از لحاظ اجرا

اجزای قالب فلزی را در مطالب قبلی معرفی کردیم. این اجزا با توجه به شرایط اجرای قالب متغیر است. اصولاً قالب گذاری یا به صورت ساده و در محل پروژه انجام می‌شود یا به صورت پیش ساخته در یک کارگاه اجرا شده و به محل پروژه انتقال داده می شود. معمولاً پروژه های بزرگی مانند سدها و زیرگذر و روگذر های شهری که نیاز به بتن ریزی پیوسته دارند از سیستم قالب گذاری پیشرونده بهره می‌برند که باید از قالب های معمولی با قابلیت اجرا در محل پروژه استفاده شود. اما در طرف مقابل برای برخی از پروژه ها نیاز داریم که قالب ها به صورت مجزا در یک کارگاه آماده شوند و سپس به محل بتن ریزی انتقال داده شود. این تنوع باعث می‌شود که گزینه‌های ما در انتخاب قالب فلزی تغییر کند و با توجه به نیاز پروژه آنها را انتخاب کنیم. اجرای قالب های فلزی به طور خلاصه در سه بخش مختلف اجرا می شود که شامل: قالب ثابت، قالب رونده و قالب لغزنده می شود که هر یک از آنها دارای کاربرد های متنوعی هستند.

 

انواع قالب از لحاظ محل استفاده

همه ما می دانیم که بتن ریزی صرفاً به اجرای فونداسیون یا دیوار یا سقف یک سازه محدود نمی‌شود. امروزه از قالب فلزی برای سنگ فرش، برای مانع بتنی و حصار و همچنین بتن پیاده رو هم استفاده میشود. با توجه به شرایط متفاوت هر کدام از این موارد طبیعی است که نوع قالب فلزی انتخابی برای آنها هم با یکدیگر فرق داشته باشد و ما به دنبال گزینه های متنوع باشیم. در گروه میرام مفتخریم که خود را به عنوان تولید کننده تخصصی انواع قالب فلزی معرفی کنیم و محصولات را با توجه به نیاز شما آماده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *