قالب لغزنده عمودی

این نوع قالب‌ها برای قالب بندی و بتن‌ریزی دیواره‌های طولانی استفاده می‌شوند و در سازه‌‌هایی مانند کف و جداره کانال‌های بزرگ، کف راه‌ها، کف تونل‌ها، بتن‌ریزی شیب‌ها و … کاربرد دارند. به طور معمول ماشین قالب لغزنده بر روی ریل و یا سکوی شکل داده شده حرکت خود را انجام می‌دهد. بتن‌ریزی به روش قالب لغزنده عمودی به شکلی است که هر گاه بتن‌ریزی یک قسمت از سازه انجام شد، قالب در ارتفاع بالاتری قرار می‌گیرد تا مراحل بعدی بتن‌ریزی انجام شود و این روش بارها و بارها تکرار می‌شود تا عملیات بتن‌ریزی سازه به اتمام برسد.

قالب لغزنده عمودی

این نوع قالب‌ها نیز کاربرد فراوانی دارند و برای ساخت دیوارهای طولانی و … استفاده می‌شود. اکثر قالب‌های افقی لغزنده بر روی یک تکیه‌گاه ثابت مانند سنگ یا خاک قرار دارند.

مزایا قالب لغزنده بتن

قالب بتن لغزنده از مزایای زیادی برخوردار است که آن را به گزینه‌ای خوب برای قالب‌بندی بتن تبدیل کرده است. یکی از مزیت‌های این نوع قالب‌ بندی، عدم نیاز آن به داربست  اجرای اسکافلد برای کفرازبندی است که کار را بسیار ساده‌تر و سریعتر می‌کند. همچنین این نوع قالب از ایمنی بالایی بهره می‌برد و خطرات کار پایینی دارد. از لحاظ اقتصادی نیز قالب لغزنده بتن به صرفه می‌باشد. البته باید توجه داشته باشید که این به صرفه بودن تنها برای سازه‌های مرتفع است و برای سازه‌های با ارتفاع پایین، چندان به صرفه نیست و کاربرد خاصی در آن ندارد.

تجهیزات قالب بتن

وزن قالب فلزی

معایب قالب لغزنده بتن

 ازمعایب این سیستم قالب‌بندی می‌توان به قیمت اولیه گران آن اشاره کرد که نسبت به قالب‌های معمولی بیشتر می‌باشد. به طور اصولی قالب لغزنده بتن برای سازه‌هایی که مقطع ثابتی دارند به کار می‌رود و در سازه های کوچک و متراژ پایین هیچ کاربردی ندارد. همچنین به طور کلی برای استفاده از قالب لغزنده بتن و به کارگیری آن، نیروی متخصص بیشتری را می‌طلبد و گروه‌های مختلف بایستی با هم همکاری کنند.

جک سقفی

کاربرد قالب های لغزنده

قالب لغزنده برای قالب‌بندی و اجرای پروزه ها در ارتفاع بلند استفاده می‌شود. این سیستم قالب‌بندی شباهت زیادی به قالب بالا‌رونده دارد. قالب لغزنده به صورت عمودی نصب می‌شود و پس از بتن‌ریزی هر قسمت از سازه در ارتفاع بالاتری قرار می‌گیرد و این روند تا ارتفاع‌های بالا می‌تواند ادامه پیدا کند. این نوع سیستم قالب‌بندی برای ساخت مقاطع مرتفع، دیوارهای هسته‌ای و شفت‌های اصلی استفاده می‌شود. روش قالب لغزنده برای ساخت سازه‌هایی با طول بالا نظیر سیلوها، برج‌های مخابراتی، هسته‌های برشی ساختمان‌های بلند، برج‌های خنک‌ساز، دودکش‌ها، پایه‌های پله، کف تونل‌ها، کانال‌های آب، کف جاده و… که امکان استفاده از داربست برای اجرا وجود ندارد. مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از سیستم قالب‌بندی لغزنده باعث می‌شود تا استفاده از داربست‌های اطراف سازه به حداقل برسد و سرعت کار افزایش پیدا کند.

اجزای قالب لغزنده کدامند؟

قالب لغزنده همانند انواع قالب ها دارای اجزای مختلفی است که با بهرگیری از آنها فرآیند ساخت و ساز و قالب بندی انجام می شود. این اجزا به دسته های متفاوتی از جمله اتصال دهنده ها و مهاری های قالب تقسیم می شوند که هریک از آنها دارای وظایف خاصی هستند در ادامه بیشتر به این موارد و توضیح هر کدام خواهیم پرداخت:

قالب های بدنه

قالب بدنه که می‌تواند از پنل‌های فلزی و یا الوارهای چوبی باشد به پشت‌بندهای افقی متصل می‌شود و ساختار اصلی قالب را تشکیل می‌دهد. این قالب ها ارتباط مستقیمی با بتن دارند و فرآیند شکل دهی به بتن را انجام می‌دهند

یوغ‌ ها:

یوغ‌ها دو وظیفه اصلی را برعهده دارند که از جدا شدن قالب‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین فشار وارد شده از سوی بتن را به جک‌ها منتقل می‌کند.

پشت‌ بند ها:

پشت‌بندها نیز برای تقویت مقاومت خمشی قالب بکار می‌رود. پشت‌بند به یوغ متصل می‌شود و سکوهای نازک کاری، عرشه اجرایی و سکوی طره‌ای نیز به پشت‌بند اتصال پیدا می‌کند. اتصال یوغ و پشت‌بند افقی باید بتواند وزن آن‌ها را تحمل کند.

طوقه ها:

این وسیله برای نگهداری سکوی کار و همچنین وزن قالب و کابل‌های جک مورد استفاده قرار میگیرد. طوقه‌ها معمولا از جنس فلز هستند که مقاومت بالایی دارند.

جک هیدرولیکی:

جک‌های هیدرولیکی که در قالب لغزنده بتن استفاده می‌شود به طور معمول با ظرفیت خود مشخص می‌شود. این ظرفیت‌ها می‌تواند شامل جک‌های سه تنی، شش تنی و … باشد.

سکوی کار:

سکوی کار قالب لغزنده بتن از سه بخش فوقانی میانی و تحتانی تشکیل شده است که هر کدام در جای مشخصی قرار می‌گیرند. و یک سکوی ایمن برای انجام فعالیت های مربوط به قالب بندی را شکل می‌دهند.

قیمت قالب های لغزنده

قالب های لغزنده به طور معمول از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند که هرکدام از اجزای آن دارای قیمت های مختلفی است. معیار های قیمت گذاری بر روی قالب های لغزنده بسیار متفاوت تر از قالب های مدولار می‌باشد. که دلیل این تفاوت به دلیل نوع خاص قالب لغزنده است. این قالب ها دارای قیمت بیشتری هستند که با توجه به ابعاد قالب ها و اجزای ان قیمت آنها از طرف شرکت تولید کننده مشخص می‌شود.

قالب بتن

قالب فلزی بتن

کلام آخر

قالب لغزنده به عنوان یک سیستم قالب‌بندی با مزایای متعدد، می‌تواند انتخاب مناسبی برای سازه‌های با ارتفاع بالا باشد. انواع مختلف قالب‌های لغزنده برای شکل دادن به بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. که خرید و استفاده نوع با کیفیت آنها به دلیل اجرای قالب بندی در ارتفاع حائزه اهمیت فراوانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *