کاربرد ملزومات قالب بندی

تجهیزات قالب بندی بتن، ابزارها و تجهیزاتی هستند که برای ساخت و نصب قالب‌ های بتنی در ساختمان‌ها، پل‌ها، تونل‌ها، بنادر و سایر سازه‌ های بتنی استفاده می‌ شوند. استفاده از تجهیزات قالب بندی در ساخت قالب‌های بتنی، دقت بیشتر، کاهش زمان و هزینه، افزایش ایمنی و افزایش کیفیت ساخت را به همراه دارد و میتواند باعث بهبود عملکرد سیستم قالب بندی در مواجه با فشار بتن نیز بشود. این ملزومات به دستخه های مختلفی تقسیم می گردند که از ابتدای قالب بندی تا انتها و برای مهار بندی آنها مورد استفاده قرار میگیرند در این صورت میتوان گفت وجود آنها برای قالب بندی جزو یکی از ضرورت ها می باشد که از کاربرد بسیار فراوانی در اجرای انواع سازه برخوردار هستند.

مزایای استفاده از ملزومات قالب بندی

اتصالات قالب بندی

در ساختمان‌ های بتنی، قالب‌ های بتنی برای شکل دادن به بتن و اجرای آن استفاده می‌ شود که نیازمند تجهیزات مهم و دیگری برای نصب و مهار سیستم قالب بندی می باشد این ملزومات از ابتدای قالب بندی مورد استفاده قرار میگیرند و نقش بسیار مهمی در عملکرد سیستم قالب بندی دارند که برای سهولت در اجرا و ایمنی بیشتر تولید و عرضه میگردند این تجهیزات به دسته های مختلفی تقسم می شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

پین و گوه

دو ورق که ضخامت ۴ میلی متری دارند، پین و گوه را تشکیل می دهند. کیفیت در تولید این تجهیزات بسیار اهمیت دارد. در واقع از پین و گوه برای اتصال پانل های قالب بتن به یکدیگر استفاده می شود. این تجهیزات و ملزومات دارای مشخصات مشخصی هستند اعم از طول نری و مادی و وزن تقریبی ۱۰۰ گرم هستند.

جک سقفی

قالب بتن

نبشی و کنج های کناری

نبشی و کنج های کناری یکی دیگر از انواع ملزومات قالب بندی هستند که از همان ابتدای قالب بندی برای اتصال دو قالب در جهت های مختلف بهم به صورت L مورد استفاده قرار میگیرند و نقش بسیار مهمی در حفظ شکل سیستم قالب بندی دارند کنج های کنار علاوه بر اتصال قالب ها دارای اندازه های متنوعی هستند که میتوان در صورت کم بودن ابعاد قالب برای قالب بندی از آنها استفاده کرد. در نتیجه استفاده از آنها در مراحل اولیه قالب بندی بسیار ضروری است.

قالب فلزی بتن

تجهیزات قالب بتن

میان بلت آب بند چدنی

میان بلت آب بند چدنی باید از چدن نشکن تشکیل شود تا کیفیت خوب و بالایی داشته باشد. در واقع عملیات آب بندی سازه های بتنی بدین وسیله انجام می شود. روش تولید میان بلت آب بند چدنی به طریقه ریخته گری است و همانطور که گفتیم از چدن نشکن تولید می شود. میان بلت آب بند چدنی در وسط دیوارهای بتنی سازه های آبی قرار می گیرد و توسط دو بولت تمام رزوه مهار می شود و در نتیجه مانع عبور آب از حفره می شود. میان بلت آب بند چدنی باید در سازه هایی که نیاز به آب بندی دارند، مورد استفاده قرار بگیرد. اندازه آنها هم ثابت است و به واسطه بولت های تمام رزوه و واشر و مهره خروسکی به پشت بندهای عمودی قالب فلزی بتن اتصال پیدا می کنند و پس از اینکه مراحل بتن ریزی به اتمام رسید، در بتن مدفون می شود.

وزن قالب فلزی

میان بولت فنری

میان بولت آب بند فنری دو فنر بولت دارد که به راحتی بولت ها به آنها اتصال پیدا می کنند. اندازه آنها هم بستگی به اندازه دیوار دارد و به راحتی می توان اندازه آنها را تغییر داد و به واسطه مهره بولت و بولت تمام رزوه و واشر به پشت بند عمودی اتصال پیدا می کند. در واقع میان بولت آب بند فنری دارای دو دنده ریز و درشت است.

گیره متوسط و گیره بلند

به طور کلی این گیره های قالب بندی در سه نوع تولید می شوند.

گیره لوله به قالب: زمانی که پشت بند از لوله باز شود باید از گیره متوسط استفاده شود. در سوراخ های قالب بتن هم این قلاب گیره متوسط قرار می گیرد. زمانی که پیچ تعبیه بر روی آن سفت می شود، گیره هم به لوله محکم می شود و اتصال پیدا می کند.

گیره بلند: حتما برای شما هم سوال است که چه زمانی باید از گیره بلند استفاده شود؟ جایی که پشت بند افقی قالب فلزی بتن از ناودانی باشد. حتی زمانی که از لوله هم به عنوان پشت بند قائم استفاده می شود، باید از گیره بلند استفاده کرد.

گیره لوله به لوله: زمانی که قرار است از دو لوله موازی و یا عمود بر هم استفاده کرد باید گیره دو لوله به کار رود. از لحاظ شکل ظاهری این گیره شبیه به گیره بلند است ولی باید بدانید که قلاب های آن کشیده تر و انحنای مناسبی است.

واشر کاس در قالب بتن

واشر کاس و یا همان واشر سولجر با مهره بولت و یا همان مهره خروسکی مورد استفاده قرار می گیرد و از لهیدگی موضعی جلوگیری می کند. این واشر دارای فرم خاصی است که به واسطه آن قابلیت توزیع نیروی آن افزایش پیدا می کند و در نتیجه امکان استفاده از نهایت ظرفیت بلت ایجاد می شود.

نحوه کار آنها هم به این صورت است که بلت از سوراخی که در قالب ها ایجاد شده است، عبور می کند و بقه واسطه واشر کاس و مهره خروسکی از دو طرف قالب مهار می شود. البته باید بدانید که در این حین فشار زیادی بر قالب بتن وارد می شود و به همین جهت واشر کاس و مهره خروسکی باید از بهترین کیفیت برخوردار باشند تا این فشار حاصله از بتن را به خوبی تحمل کنند و خساراتی بوجود نیاید.

 

واشر دو لوله

اگر ارتفاع بتن ریزی از دو متر کمتر باشد، در این حالت می توان از لوله پشت بند به صورت دوبل به جای سولجر استفاده کرد که در این حالت هم از واشر دو لوله استفاده می شود.

کلمپس داکتیل

به طور کلی دو نوع کلمپس به نام های کلمپس داکتیل و کلمپس فولادی وجود دارد. کلمپس داکتیل همان کلمپس های نشکن است که از جنس چدن نشکن هستند و به روش ریخته گری هم تولید می شوند. جالب است بدانید که این نوع کلمپس ها بسیار مقاوم و محکم هستند و باید به واسطه ضربه چکش در جای خود قرار بگیرند.

این در حالی است که کلمپس های فولادی با فرم دادن میلگردها ایجاد می شوند و طراحی آنها به گونه ای است که باعث ایجاد اتصال  سریع و محکم می شوند.

بلت عصایی

وسیله عصایی شکل است که سایز استاندارد آن هم ۴۰ سانتی متر است. این وسیله برای نگهداری از سولجر تولید می شود. به بلت عصایی، گیره سولجر هم گفته می شود و برای اتصال سولجر به لوله پشت بند افقی مورد استفاده قرار می گیرد.

کفیت ساخت ملزومات قالب بندی

امروزه به دلایلی مانند افزایش هزینه های ساخت و صرفه جویی در زمان باید از ملزومات قالب بندی با کیفیتی استفاده کنیم. برای این کار میتوان ابتدا قبل از خرید کیفیت و جنس این تجهیزات را مورد بررسی قرار داد و نوع ساختاری آن را با دقت مشاهده کرد تا در صورت وجود داشت هر مشکلی در ساختار این ملزومات از خریدن آن صرق نظر کرد. در این راه همچنین میتوان شرکت فروشنده این تجهیزات را نیز ملاک قرار داد چرا که شرکت های با سابقه در تولید این محصولات از مهارت بالایی برخوردار هستند.

قیمت تجهیزات قالب بندی

همانطر که اشاره کردیم ملزومات قالب بندی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام از آنها جنس و دارای کیفیت های ساختاری متفاوتی هستند وجود این تفاوت ها در میان این تجهیزات باعث شده که هر یک از آنها بسته به ویژگی و مقاومت دارای قیمت های مختلفی باشند که این موضوع به دلیل کیفیت ساختاری نیز میتواند بسیار متفاوت باشد و در بعضی از شرکت ها به دلیل وجود کیفیت بالای ملزومات قیمت نهایی آنها نیز افزایش یابد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید تحهیزات و متلقات قالب بندی با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *