جک زیر سقف چه کاربردی دارد؟

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با بهترین زمان برداشتن جک زیر سقف تیرچه بلوک صحبت کنیم. این موضوع را بررسی نماییم که جک سقفی چیست و چه کاربردی در ساختمان سازی دارد. در نظر داشته باشید که برای ساختن تمامی سازه‌های ساختمانی از جمله سقف های تیرچه بلوک، یونولیت، اجرای دال های بتنی . سقف های وافل، و.. برای پایداری و مقاومت بالا نیاز به یک نگهدارنده داریم.

این نگهدارنده که در واقع همان جک سقفی است، مانع از فروریختن سقف می‌شود. و در عمل میزان باری که سقف ایجاد می‌کند را به زمین منتقل می کند. در چنین شرایطی است که اهمیت جک سقفی یا جک ساختمانی خودش را نشان می‌دهد. و متوجه می‌شویم که برای ساختن انواع سقف ها از این جک استفاده می شود.

زمان برداشتن جک از زیر سقف

همانطور که در ابتدای مطلب هم بررسی کردیم. یکی از مهمترین نکات هنگام ساختمان سازی زمان برداشتن جک زیر سقف تیرچه بلوک است. در نظر داشته باشید که این زمان به موارد متعددی بستگی دارد. این که شما در حال ساخت چه سازه ای هستید. در چه آب و هوایی فعالیت می کنید. میزان فشار وارد بر سقف چقدر است. همه و همه در مدت زمان باز کردن جک زیر سقف تیرچه بلوک موثر هستند.

اما به صورت کلی برای اینکه شما بتوانید متوجه شوید که در واقع پس از چه مدت زمانی می توانید قالب برداری را انجام دهید. و جک زیر سقف را از قسمت هایی که قرار گرفته بردارید، باید به دمای مجاور سطح بتن توجه کنید. در ادامه جدولی آورده می شود که مشخص می کند در صورتی که دمای مجاور سطح بتن به چند درجه برسد شما می توانید جک زیرسقف را بردارید و در واقع فرایند مربوط به قالب برداری را انجام دهید.قالب بتن

زمان برداشتن جک زیر سقف تیرچه بلوک

همانطور که متوجه شدید زمان برداشتن جک زیر سقف تیرچه بلوک وابستگی زیادی به دمای مجاور سطح بتن دارد. شما در ضمن اجرای پروژه علاوه بر اطلاعاتی که از شکل و ظاهر فیزیکی سازه میگیرید باید با توجه به دمای موجود بهترین زمان را مشخص کنید و دقیقا در آن زمان برداشت را انجام دهید. این موضوع به شدت مهم است. اگر در شرایطی زودتر از زمان استاندارد اقدام به برداشتن جک سقفی کنید، خسارات جبران ناپذیری به سازه وارد میشود.قالب فلزی بتن

 

تجهیزات ساخت و اجرای سقف و زمان برداشتن جک

علاوه بر این که هنگام ساخت سازه و اجرای سقف نیاز به ملزوماتی مانند جک سقفی دارید. لازم است متعلقات دیگری مانند پیچ جک را نیز در اختیار داشته باشید. توجه کنید که پیچ جک با طولهای ۱۷ و ۲۰ سانتیمتری تولید می‌شود. که از لحاظ کیفیت تفاوت چندانی با هم ندارند. ولی طول آنها متفاوت است.

در نظر داشته باشید برای جک های صادراتی از رزوه ۲۰ سانتی و جک های تولید ایران از رزوه ۱۷ سانتی متری باید استفاده کنید. در تولید تمامی جک های سقفی تولید شده توسط شرکت میرام از رزوه های ۲۰ سانتی و با کیفیت استفاده شده است. تا شما بتوانید محصولاتی را که در حال رقابت و فروش در سطح بین المللی است را در اختیار داشته باشید. پس لازم است علاوه بر زمان برداشتن جک زیر سقف تیرچه بلوک به موارد اینچنینی نیز توجه کنید.وزن قالب فلزی

زمان برداشتن جک زیر سقف تیرچه بلوک

در این مطلب سعی کردیم تمامی نکات مرتبط و مهم در رابطه با زمان برداشتن جک زیر سقف تیرچه بلوک را بررسی کنیم. و به شما بگویم که بهترین زمان برای برداشتن جک چه زمانی می‌تواند باشد. اما در نظر داشته باشید که زمان مشخص شده به دمای مجاورت سطح بتن به شدت وابسته است. در صورتی زمان‌های گفته شده در جدول معتبر هستند که بتن با سیمان پرتلند تهیه شده باشد. همچنین در هنگام سخت شدن بتن، دمای محیط به کمتر از صفر درجه سلسیوس نرسد. و تمامی نکات و جزئیات مربوطه برقرار باشد. در صورتی که موارد گفته شده وجود داشت، شما می توانید با استفاده از جدول موجود در محتوا بهترین زمان برداشتن جک زیر سقف تیرچه بلوک را متوجه شوید.

در نظر داشته باشید که شرکت میرام به عنوان یکی از تولید کننده های مطرح وسایل ساختمان سازی در ایران توانسته انواع تجهیزات مرتبط با ساختمان سازی را با بالاترین کیفیت و حداقل قیمت در اختیار تمامی مصرف‌کنندگان ساکن در ایران قرار دهد. شما میتوانید با خرید تجهیزات از شرکت میرام محصولاتی را با قیمت داخل و کیفیت بین‌المللی در اختیار داشته باشید. در صورتی که قصد خرید هر کدام از محصولات را دارید. می توانید پس از ارتباط گرفتن با کارشناسان فروش میرام درخواست ارائه پیش فاکتور نمایید و سپس با قیمتی مشخص اقدام به خرید کنید.کارشناسان مربوطه در تمامی ساعات اداری در خدمت شما هستند.*تجهیزات قالب بتن

تاثیرات آب و هوایی در شکل گیری بتن

بتن به عنوان یک ماده ساختمانی بسیار پرکاربرد در ساخت و ساز و صنعت ساختمان سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده ساختمانی از ترکیب سیمان، شن و ماسه و آب تشکیل شده است. که برای بتن ریزی انواع بخش های ساختمان مانند فونداسیون، ستون، سقف و دیگر بخش ها بکار گرفته می شود این فرآیند در بتن ریزی سقف به کمک جک سقفی و قالب های نگهدارنده به انجام می رسد که جک سقفی به عنوان یک نگهدارنده موقت وظیفه دارد تا هنام شکل گیری بتن آن را ثابت نگهدارد  و در مقابل فشار های وارده مقاومت کند. شرایط مختلفی در مدت زمان شکل گیری کامل بتن موثر است با این حال، نکته‌ای که ممکن است از چشم پوشی برود، تاثیرات آب و هوایی بر روی شکل‌گیری بتن است. در واقع، آب و هوا میتواند روی سرعت خشک شدن و شکل‌گیری بتن تأثیر فراوانی داشته باشد.

آب و هوای خشک:
وقتی که هوایی خشک و بدون بارش در منطقه بتن ریخته می‌شود، سرعت خشک شدن بتن بسیار سریع‌تر است. این امر میتواند منجر به افزایش سرعت ساخت و ساز و باز کردن جک ها و قالب ها می شود. اما برای شکل گیری کامل و بدون شکستگی بتن باید همواره مدت زمان استانداردی که برای قالب بندی سقف تعیین شده است طی شود و بعد از آن شروع به باز کردن تجهیزات قالب بندی کرد.

آب و هوای مرطوب:
هوا با رطوبت بالا تأثیرات فراوانی بر روی شکل گیری بتن دارد و میتواند مدت زمان شکل گیری کامل بتن را به عقب بندازد. بنابراین، در این شرایط نیاز به داشتن صبر برای اجازه دادن به بتن برای خشک شدن و شکل‌گیری درست دارید. اگر در منطقه شما آب و هوا خیلی سرد است و دمای هوا زیر صفر درجه سانتی‌گراد است، شکل‌گیری بتن میتواند به عقب بیفتد

بنابراین، آب و هوا میتواند بر روی شکل‌گیری بتن و برداشتن جک ها در زیر آن تأثیرات قابل توجهی داشته باشد. برای اطمینان از شکل‌گیری صحیح بتن، باید شرایط آب و هوایی و انواع مختلفی از عوامل را در نظر گرفته و تا مدت زمان کامل خشک شدن و شکل گیری آن صبر کرد.

حجم بتن ریزی و قالب بندی

حجم بتن ریزی و موثر بودن آن در مدت زمان شکل گیری بتن و قالب بندی، دو عامل حیاتی در فرآیند ساختمان سازی هستند. حجم بتن ریزی به مقدار بتنی اطلاق می‌شود که برای پرکردن فضای داخل قالب استفاده می‌شود. این حجم بستگی به اندازه و شکل قالب دارد و باید با رعایت استانداردهای مربوطه، به صورت دقیق محاسبه و تعیین شود.

موثر بودن حجم بتن ریزی، به میزان توانایی آن در پرکردن فضاهای خالی در قالب و به دست آوردن سطح صاف و یکنواخت سطح نهایی بتن بستگی دارد. در واقع، هرچه میزان و حجم بتن ریزی بالا می رود همانقدر مدت زمان شکل گیری آن بالا می رود. و مدت زمان برداشتن جک سقفی را از زیر سقف افزایش می دهد. به عنوان مثال در بتن ریزی یک سقف که دارای دور قالب ۸۰ سانتی است زمان شکل گیری کامل آن با اندازه ۵۰ سانتی متفاوت است و میتواند در مدت زمان بیشتری این کار به انجام برسد

 

در آخر

جک سقفی یکی از تجهیزات کاربردی و بسیار مهمی است که در اجرای انواع سقف ها برای ثابت نگه داشتن سقف برای شکل گیری آن در مدت زمان بتن ریزی استفاده می شود. این جک ها به عنوان سیستمی قابل تنظیم و محکم جهت بالابری و نگهداری از سقف در مدت زمان بتن ریزی استفاده می شوند. جک سقفی از قطعات فلزی تشکیل شده است که قابلیت تغییر ارتفاع به دلیل استفاده از رزوه قابل تنظیم و سوراخ های تعبیه شده را دارد. در فرآیند اجرا و قالب بندی سقف علاوه بر رعایت دستورالعمل های اجرایی مدت زمان برداشتن جک و قالب ها از زیر سقف مهم است.

مدت زمان برداشتن جک سقفی از زیر سقف به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اندازه و سنگینی سازه، نوع بتن، حجم بتن ریزی و شرایط آب و هوای دارد. و تا زمان شکل گیری کامل آن نباید به این تجهیزات دست زد و یا آنها را از زیر سقف برداشت. در واقع مدت زمان برداشتن جک سقفی ممکن است تا چند روز طول بکشد در این فرآیند برای اجرای صحیح و ایمن این عملیات، لازم است از دستورالعمل های اجرایی سازه و برداشتن تجهیزات از زیر آن پیروی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *