آشنایی با قالب‌بندی تیر

در قالب‌بندی تیر، برای افزایش مقاومت و پایداری داخلی و خارجی تیرها، از پشت‌بندهای خاص استفاده می‌کنند که اصطلاحا به آن دستک تیر نیز می‌گویند.برای تیرهای با ارتفاع بیش از ۵۰ سانتی متر، حدالامکان از میان بولت به منظور تامین پایداری داخلی قالب‌ تیر استفاده می‎شود.از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در این فرایند وجود تجهیزات مورد نیاز در محل است. به طور مثال، اینکه قالب‌ های تیر قبل از نصب به صورت جعبه‌ای مونتاژ شده یا به صورت قطعات جداگانه کف پوتر و آویز حمل شوند، به تجهیزات بالابر موجود و برنامه ترتیب جداسازی قالب بستگی دارد. در قالب‌بندی تیر، از قالب و کنج مدولار استفاده می‌کنند و در محل اتصال به ستون یا در تیرهای دارای ماهیچه احتمال نیاز به قالب خاص نیز وجود دارد. معمولا در قالب‌بندی تیرهای ساختمانی به علت فقدان با تعبیه  پانچ افقی در صفحه اصلی بهره می‌برند.

نکات مهم برای قالب‌بندی تیر

طول دقیق قطعات کف پوتر و آویز قالب تیرها به روش قالب‌بندی بستگی دارد، اگر قالب کف پوتر تیر لب به لب با ستون ساخته شود، طول آن باید برابر دهانه آزاد تیر باشد ولی اگر قالب‌ کف پوتر با ضخامت قالب‌های ستون  در دو طرف تیر را به دهانه آزاد آن اضافه کنید. در واقع استفاده از فیلترهای مدولار در قسمت آویز کف پوتر الزامی است زیرا هم خطای مونتاژ را کمتر می‌کند و هم پس از بتن‌ریزی باز کردن قالب‌ها را آسان‌تر می‌کند. برای نگهداری قالب‌های تیر، در پروژه‌های سبک، از جک‌های صلیب‌دار تی شکل و سازه‌های مرتفع استتفاده می‌کنند. همچنین برای پروژه‌های سنگین نیز استفاده از داربست می‌تواند بهترین گزینه باشد.

قالب‌بندی تیرهای بتنی شبیه به یکدیگر است اما با توجه به نوع دال که به صورت تیرچه، یک طرفه، دو طرفه، دال رافل، پس تنیده، پیش ساخته شده و … می‌باشد، قالب‌بندی دال متفاوت می‌شود. البته در برخی موارد، شکل سر ستون و همزمانی اجرای آن با دال بتنی و هم و نحوه اتصال آن به تیرها نیز می‌توانند در طرح قالب‌بندی موثر باشند.

تجهیزات قالب بتن

وزن قالب فلزی

اجرای قالب‌بندی تیر

قالب‌بندی تیر یکی از فرایند بسیار تخصصی در ساختمان سازی می‌باشد و رعایت نکات مهم در اجرای آن، می‌توان برای صرفه‌جویی در هزینه‌های شما بسیار کمک کننده باشد. اما برای این منظور باید با روش اجرا آن نیز آشنایی کامل داشته باشید، در این فرایند، با ترکیب قطعات سیستم قالب‌بندی می‌توان قالب‌بندی انواع سقف‌ها نظیر سقف‌های یکپارچه، اعم از دال‌های یک طرفه و دال‌های دو طرفه و همچنین تیرچه‌های بلوک را به راحتی انجام داد.

اتصال پنل کف پوتر، به پنل‌های آویز با استفاده از نبشی‌های پانچ شده یا کنج بیرونی صورت می‌گیرد که در حالت دوم، گوشه‌های تیر پخی دارد و زیباتر است در محل تلاقی تیرها مخصوصا محل تلاقی تیرها در ستون، قطعات خاصی طراحی شوند تا به صورت مدولار قابل ترکیب با بقیه اجزا قالب‌ بندی باشند. در کفراژبندی، انواع جک‌های سقفی و انواع داربست‌های مدولار استفاده می‎شود تا بتوان این فرایند را بهترین شکل انجام داد.

 

ویژگی های قالب با کیفیت

انواع قالب‌ها برای قالب‌بندی تیر

در  قالب‌بندی تیر ساختمان، روش‌های مختلفی وجود دارد که توسط نقشه‌کش مربوطه باید بهترین نوع آن برای پروژه شما انتخاب شود. در ادامه برخی از انواع آن را بیان می‌کنیم.

سیستم قالب بندی تونلی

سیستم قالب فولادی دیوارهای منحنی شکل (FLEXO)

 

انواع نگهدارنده برای اجرای تیر سقف

کاربرد نگهدارنده های سقف

همانطور که اشاره کردیم نگهدارنده های سقف دارای انواع مختلفی هستند که هریک از آنها دارای کاربرد متفاوتی است. جک سقفی دارای انواع متنوعی از جک صلیب دار، جک U شکل عراقی و جک متحرک می باشد که در دو روش سبک و سنگین تولید می شوند و در انواع مختلفی از سقف های زیر ۵ متر مرد استفاده قرار میگیرند و انواع داربست ها و اسکافلد ها به دلیل وجود اتصالات قابلیت افزایش ارتفاع بسیار زیادی را دارند و در پروژه های سنگین و مرتفع به دلیل کاربرد های گوناگون به کار گرفته می شوند.

جک سقفی

قالب بتن

قیمت انواع تجهیزات برای قالب بندی تیر

برای اجرای سازه بتنی با کیفیت و پایدار نیازمند سیستم قالب بندی، اتصالات و نگهدارنده های مستحکمی هستیم که دارای قیمت های مختلفی می باشند و به دلیل وجود نداشتن ثبات قیمت مواد اولیه امروزه قیمت تمامی تجهیزات ساختمانی دائما در حال تغییر هستند. از همین رو انتخاب قالب بتن و نگهدارنده های با کیفیت میتواند در مدت زمان بسیار طولانی به جهت ماندگاری تجهیزات بسیار مقرون بصرفه باشند در غیر این صورت ممکن است هزینه‌های شما را بیشتر کند و در برخی موارد موجب رخ دادن حوادث جبران نا‌پذیر در اجرای ساختمان بشود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و همراهی در انتخاب بهترین و مقرون بصرفه ترین تجهیزات با مشاوران ما همراه باشید تا اطلاعات تکمیلی تری را در اختیار شما قرار بدهند.

قالب فلزی بتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *