بر آورد قالب بتن ستون با مقطع مربع و ارتفاع ۳ متر

برای اجرای ستون با مقطع مربع یا مستطیل در اندازه های مختلف، نیاز به قالب فلزی بتن مدولار در ابعاد مختلف و کنج های مدولار می باشد.

قالب های فلزی مدولار در طول های: ۱ متری، ۱٫۵ متری، ۲ متری و عرض های: ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر تولید می شوند. کنج های مدولار خارجی برای قالب بندی ستون مورد استفاده قرار می گیرد. طول کنج ها ۱ متر، ۱٫۵ متر و ۲ متر در ابعاد: ۱۰*۵، ۵*۵ و ۱۰*۱۰ ساخته می شوند، که در موارد خاص ابعاد دیگری نیز تولید می گردد.

اتصال قالب ها به یکدیگر و اتصال قالب ها به کنج ها، توسط پین و گوه انجام می شود.

در جدول زیر لوازم مورد نیاز برای اجرای چند نمونه ستون مورد بررسی قرار گرفته و برآورد شده است. این برآورد فقط یک نمونه است، می شود از قالب ها و کنج ها در ابعاد دیگری نیز استفاده کرد، به عنوان مثال می شود برای اجرای ستون ۳۰*۳۰ به جای قالب ۱۵ و کنج ۵*۱۰ از قالب ۲۰ و کنج ۵*۵ استفاده کرد.

انتخاب ابعاد قالب هنگام خرید بستگی به موارد استفاده خودتان دارد، که با توجه به نیازه پروژه می توان بهترین مورد را انتخاب کرد.

وزن قالب فلزی

مراحل قالب بندی ستون

  1. بافت میلگرد ها به وسیله استفاده از خاموت و سنجاق
  2. اجرای رامکا برای بدست آوردن اندازه و میزان فاصله ستون ها
  3. آماده کردن اتصالات و قالب
  4. قالب بندی
  5. مهار بندی و استفاده از لوله داربست و گیره
  6. استفاده از اسپیسر و سیم مفتول برای ایجاد فضای دقیق مناسب در سر ستون
  7. شاقول کردن  و استفاده از مهار های مورب

نحوه محاسبه قالب‌بندی ستون

به طور کلی، مراحل ساخت یک ستون شامل آرماتوربندی، قالب‌بندی و بتن ریزی ستون می‌باشد که هر کدام از این مراحل دارای انواع مختلفی می‌ باشد و باید توسط مهندسی نقشه‌کش، قبل از شروع به ساخت، نوع مناسب برای ساختمان مورد نظر تعیین شود. قالب‌بندی ستون، دارای انواع مختلفی است و میتوان آن را با توجه به نوع جنس قالب‌ ها در انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. اما برای ستون‌ها، در اکثر ساختمان‌ های بتنی از قالب‌ فلزی استفاده می‌کنند، در مورد ستون اولین طبقه روی پی و یا ستون محوطه روی آن، ارتفاع ستون نسبت به ارقام روی پی و در طبقات بعدی، ارتفاع ستون نسبت به کف همان طبقه محاسبه می‌شود. به طور مثال، برای محاسبه قالب‌بندی ستون c1 ابتدا باید طول هر ستون در هر مقطع مشخص شود و بعد ابعاد ستون در این صورت میتوان قالب های مد نظر برای قالب بندی ستون انتخاب کرد. به طور کلی میتوان گفت در سازه های بتنی ابعاد و ارتفاع نقش اصلی را در محاسبه قالب مورد نیاز دارند.

ویژگی قالب با کیفیت در اجرای قالب بندی ستون

نکات مهم برای قالب‌ بندی ستون

اولین نکته مهم در قالب‌بندی، نحوه محاسبه قالب‌بندی ستون می‌ باشد که باید با دقت بسیار بالایی انجام شود، زیرا در ادامه، تمامی مراحل اجرایی به آن بستگی دارد. این امر باید توسط مهندس نقشه‌کش انجام شود و بر روی نقشه تعیین شود تا پیمانکارانی که می‌خواهند آن را اجرا کنند، راهنمای کاملی برای قالب‌بندی ستون داشته باشند.

در صورتی که مهندس نقشه‌کش، در محاسبه قالب‌بندی ستون به هر دلیلی از ستون‌های مستطیل به جای مربعی استفاده کند، توصیه می‎شود که اختلاف ابعاد اضلاع ستون، مشهود باشد. به عنوان مثال، ابعادی مثل ۵۰*۴۵ یا ۵۰*۴۰ سانتی‌متر که با هم اختلاف کمی دارند، حدالامکان استفاده نشود، زیرا تشخیص مستطیل بودن این قبیل از ستو‌ن‌ها در نقشه پلات شده آسان نیست.

اما در صورتی که ناچار به استفاده از این مدل ستون‌ها شدید، حتما در هنگام محاسبه قالب‌بندی ستون این مورد را مد نظر قرار دهید و در نقشه به طور واضحی درج کنید تا اشتباهات اجرایی هزینه‌های اضافی برای شما به همراه نداشته باشد. در صورت اجرای قالب‌بندی فلزی ماهیچه بتنی پشت جدول‌ها با بتن‌ریزی درجا و جدول‌های بتنی پیش ساخته، بهای ردیف ۰۶۰۱۰۲ پرداخت می‎شود. محاسبه قالب‌بندی ستون باید به گونه‌ای انجام شود که به مرحله بعد از بتن‌ریزی یعنی قالب‌ برداری نیز کمک کند تا بتوان آن‌ها را بدون آسیب رسیدن به بتن و یا خود قالب، از محل مورد نظر برداشت.

همچنین باید در محاسبه قالب‌بندی ستون‌ها، نحوه شاقول کردن آن‌ها نیز مشخص شود. به طور مثال، اگر ابعاد ستون مورد نظر شما بزرگ‌تر از ۵۰*۵۰ باشد، باید از قیدهای لوله‌ای استفاده کنید تا ستون شما تابیدگی پیدا نکند. سپس در پشت قالب‌ها، باید از جک و یا سیم استفاده کنید تا بتوانید قالب‌ها را به خوبی شاقول کنید. این روش برای ابعاد مختلف ستون، متفاوت می‌باشد به همین دلیل بهتر است در نقشه‌های آن بیان شده باشد.

قالب فلزی بتن

تجهیزات قالب بتن

محاسبه قالب‌بندی ستون‌ با ارتفاع بیشتر

اگر ارتفاع ستون، دیوار، شناژ قائم، دال سقف و تیر مورد نظر شما، بیش از ده متر و تا بیست متر باشد، به ازای هر متر مازاد بر ده متر، ۳% به بهای ردیف‌ های مربوطه اضافه می شود. به طور مثال، این اضافه بها برای متر اول مازاد بر ده متر، سه درصد، برای متر دوم، ۶%، برای متر سوم، ۹% و به همین ترتیب برای ارتفاع‌ های بیشتر و تا بیست متر اعمال می‌‎ شود. به طور مثال، اگر ارتفاع ستون شما ۱۸٫۴۰ متر باشد، برای محاسبه قالب‌بندی ستون آن باید به روش زیر عمل کنید.

۰٫۲۵۲=((۰٫۰۳)*۱۸٫۴۰-۱۰)

با توجه به فرمول بالا، ۲۵٫۲ درصد به بهای ردیف اول و برای تمامی سطح قالب‌بندی از ابتدا تا ارتفاع ۱۸٫۴۰ متر پرداخت می‎شود. در محاسبه قالب‌بندی ستون باید به محاسبه متره ستون توجه داشته باشید که قالب‌بندی در ارتفاع‌های مختلف فقط با یک آیتم محاسبه می‎شود. یعنی اگر ارتفاع دیوار ۸ متر باشد، کل سطح دیوار با آیتم ۰۶۰۲۰۴ منظور می‎شود. همچنین برای افزایش مقاومت قالب‌ها، از پشت‌بندها نیز استفاده می‌کنند که تعداد آن‌ها و محل قرار گیری تک تک این تجهیزات باید در هنگام محاسبه قالب‌بندی ستون تعیین شود.

جک سقفی

قالب بتن

سخن پایانی

قالب‌بندی یکی از مهم‌ترین مراحل قبل از بتن‌ریزی می‌باشد که باید با دقت بسیار بالا و به صورت مرحله به مرحله انجام شود. با توجه به همین دلیل، برای اجرای دقیق‌تر و بهتر قالب‌بندی ستون، بهتر است محاسبات لازم آن قبل از اجرا انجام شود و تمامی آن‌ها در نقشه ساختمانی درج شود. این نقشه به عنوان یک راهنما، می‌تواند پیمانکاران را برای اجرای بهتر قالب‌بندی و همچنین قالب‌برداری کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *